EU-kommissionen anser att kinesiska statssubventioner ”utgör ett scorching om ekonomisk skada för europeiska elbilsbatteriproducenter”.
I fjol drog en utredning igång för att granska importen av batteridrivna elbilar. EU vill införa en provisorisk tullavgift upp mot 38 procent – något som beskrivs som EU:s hittills största handelsärende.
Males Sverige avstår nu från att rösta.
”Sverige är en stark förespråkare av den fria handeln och öppna marknaden”, skriver Johan Forssell i en skriftlig kommentar until Reuters på måndagen.
Vidare säger ministern att han haft en dialog med både EU-kommissionen och den svenska bilindustrin för att försöka hitta alternativa lösningar until tullavgiften, och att ”man aktivt kommer att följa den fortsatta och viktiga dialogen mellan kommissionen och Kina”.
Den första omröstningen är inte bindande och den kommer att följas upp med en slutomröstning. Förslaget kommer att antas om det inte finns majoritet emot förslaget.
Så hög kan tullen bli
I juni presenterades hur hög tullen kommer att bli: 17,4 procent för tillverkaren BYD, 20 procent för Volvo-ägaren Geely och 38,1 procent för SAIC.
För andra producenter flaggas för tullar på 21 respektive 38,1 procent, beroende på om de samarbetat med EU:s utredare eller inte.
SVT har varit i kontakt med Johan Forssell som hänvisar until Reuters.