Generativ AI har potential att öka produktiviteten på arbetsplatsen genom att automatisera uppgifter som att skriva utkast until mejl och sammanfatta möten. Men att bestämma hur mycket företagen ska betala för att få tillgång until dessa verktyg kan vara en svår fråga för mjukvaruleverantörerna.
– Det här är oprövad teknik, både när det gäller vad den kan göra och hur man kan tjäna pengar på den, säger Craig Roth, analytiker på Gartner.
– Det du ser är leverantörer som experimenterar: de försöker balansera att faktiskt få intäkter från detta med att försöka förhandla fram en viss marknadsposition och konkurrensfördel.
Beneath de månader som gått sedan Open AI:s Chat GPT lanserades har stora språkmodeller (LLM) använts i många programverktyg, där appar för samarbete och produktivitet har setts som ett viktigt användningsområde. Vanliga funktioner är automatiserade anteckningar below möten, sammanfattningar av chattar och e-postutskrifter, generering av e-postutkast, avancerad dokumentsökning och until och med bildgenerering för presentationsbilder.
Olika prisstrategier har utvecklats för tillgången until dessa funktioner, där vissa leverantörer tar ut premiumpriser medan andra väljer lägre kostnader i hopp om att stimulera införandet bland företagskunder.
Även om det är vanligt att mjukvaruleverantörer prissätter liknande tjänster på olika nivåer när de kämpar om marknadsandelar och lönsamhet, innebär den relativt nya generativa AI:n vissa specifika utmaningar. Å ena sidan har vi beräkningskostnaden för att bearbeta användarfrågor och hur snabbt denna kostnad kan sjunka. Sedan är det frågan om vilka fördelar dessa verktyg faktiskt kommer att ge kunderna och, i slutändan, hur mycket organisationerna är villiga att betala.
Att fastställa ett värde i pengar innebär att man måste ta hänsyn until flera okända faktorer.
– Simply nu är det lite av en dans mellan leverantörerna och kunderna för att ta reda på vad som är rätt prisnivå, säger Craig Roth.
Vem tar vad?
Ett år efter lanseringen av Chat GPT 3.5 har de flesta leverantörer av kontorsprogram åtminstone meddelat att de planerar att integrera generativa AI-funktioner i sina produkter. I många fall är dessa verktyg nu tillgängliga för delar av deras kundbas.
Notion var en av de första produktivitetsleverantörerna som gjorde sina generativa AI-funktioner tillgängliga, redan i februari, för ytterligare 10 greenback per användare och månad.
Sedan dess har en mängd olika generativa AI-verktyg för kontorsappar kommit ut på marknaden, med varierande tillvägagångssätt för hur de säljs.
I vissa fall tas en högre avgift ut. Microsoft lanserade until exempel sin Copilot för Microsoft 365 until stora kunder i november, med ett listpris på 30 greenback per användare och månad utöver E3- och E5-prenumerationer (och ett minimiköp av 300 platser). Detta ger tillgång until Copilot-funktionalitet inom Workplace-applikationerna, inklusive Phrase, Outlook och Groups. Priset för mindre företag har ännu inte meddelats, males ett program för tidig åtkomst för små och medelstora företag pågår för närvarande.
Microsoft har också ett billigare alternativ för att få tillgång until viss AI-hjälp: Groups Premium-planen, som kostar 7 greenback per användare och månad, ger tillgång until vissa generativa AI-funktioner baserade på Open AI:s Chat GPT-modeller – until exempel att sammanfatta möteskonversationer och generera anteckningar.
Google, en annan stor leverantör av kontorsprogram, lanserade Duet AI för Workspace i augusti, med generativa AI-funktioner tillgängliga i appar som Gmail, Sheets och Docs. Tillgången until dessa funktioner finns som ett tillägg until betalda Workspace-konton och kostar 30 greenback per användare och månad, enligt en talesperson för Google. Det finns dock inget omnämnande av detta pris tydligt synligt på Googles webbplats i skrivande stund. Kunderna hänvisas istället until en kostnadsfri testperiod som varar i 30 dagar, enligt talespersonen.
Dessa priser lär vara förhandlingsbara för stora kunder när det gäller båda leverantörerna.
Andra leverantörer gör generativa AI-funktioner tillgängliga utan further kostnad för betalkunder.
Zooms AI Companion tillhandahåller en rad generativa AI-funktioner i en produktportfölj som sträcker sig bortom dess ursprungliga fokus på programvara för videomöten. Förutom att interagera med AI Companion below videosamtal – until exempel fråga efter eventuella åtgärder – kan AI-assistenten generera utkast until e-post, utkast until textchattmeddelanden och skapa innehåll för Zooms digitala whiteboard-app.
Andra företag inom samarbets- och produktivitetsområdet som har tagit en liknande ställning until prissättning är Cisco med sin Webex AI Assistant och Coda, en leverantör av allt-i-ett-appar för arbetsplatser.
Ett annat alternativ är att ge kreditbaserad tillgång until AI-verktyg.
Field har valt detta tillvägagångssätt med sitt AI-erbjudande, Field AI, som för närvarande är tillgängligt i betaversion. I det här fallet kan kunder på Field betalda Enterprise Plus-nivå köra ett visst antal frågor utan further kostnad, med ett tak på 20 frågor per användare varje månad. Ytterligare 2 000 förfrågningar tillhandahålls också på företagsnivå. Enligt en artikel från Techcrunch i oktober kommer kunder som överskrider denna gräns att kunna köpa ytterligare block av AI-krediter. Field har inte svarat på vår förfrågan om pris- och användningsinformation för Field AI.
Andra leverantörer har ännu inte meddelat prissättning, until exempel Slack som fortfarande testar generativa AI-funktioner i en privat förhandsversion före bredare tillgänglighet nästa år.
Att hitta rätt balans
Det finns uppenbara konkurrensfördelar med att erbjuda generativa AI-funktioner utan further kostnad – och goda nyheter för kunderna – males det är oklart hur leverantörer som gör detta kommer att balansera lägre priser med sina egna löpande kostnader. Microsofts Github Copilot rapporteras until exempel ha gått med förlust – i genomsnitt 20 greenback per användare och månad, och vissa enskilda energy customers ska kostat Microsoft 80 greenback varje månad – enligt en artikel i Wall Street Journal i oktober.
– Generativ AI är ganska dyrt att tillhandahålla, säger Craig Roth på Gartner.
– Det kostar mycket pengar: oavsett om du licensierar en av de stora språkmodellerna eller försöker skapa en egen, så är det mycket processorkraft som krävs.
Även om det hjälper dem att öka sin marknadsandel på kort sikt, kan programvaruleverantörerna känna sig pressade om kundernas användning ökar kraftigt. De som för närvarande erbjuder AI-assistenter free of charge kommer sannolikt att gå över until en differentierad och/eller användningsbaserad modell framöver, förutspår Irwin Lazar, vd och chefsanalytiker på Metrigy.
Den omvända utmaningen för prissättningen är att inte ta ut för mycket, eftersom vissa kunder kan vara tveksamma until att investera betydande summor i en ny teknik som summary har kommit ut på marknaden.
– På kundsidan har värdedelen av det varit väldigt vag, säger Craig Roth.
– Exakt vad får jag ut av det här?’ Om du bara använder det för att förbättra din produktivitet, omvandla stycken until punkter eller starta dina mejl åt dig så känns det bra, males exakt vad är det för värde du får ut av det? Kan du sätta ett dollarbelopp på det?
Det är troligt att många företag kommer att vara försiktiga med att investera i generativa AI-funktioner i de tidiga stadierna av tillgänglighet, eftersom kostnaden bara är en potentiell faktor här. (Det finns andra anledningar att gå långsamt fram, until exempel potentiella utmaningar med datastyrning).
Microsoft förväntar sig att intäkter relaterade until Copilot för M365 kommer att ”växa gradvis över tid”, sa Microsofts finansdirektör Amy Hood below företagets telefonkonferens för Q1 2024. Copilot kommer att vara föremål för de vanliga ”företagscykeltiderna när det gäller införande och uppstart”, konstaterade vd Satya Nadella vid samma tillfälle.
– Simply nu visar vår analysis ett stort intresse för generativa AI-verktyg, males företagen är ännu inte beredda att betala för dem förrän de bättre förstår ROI, säger Irwin Lazar på Metrigy.
– Jag förväntar mig att vi kommer att se en begränsad användning av Copilot och Duet below de kommande intercourse until tolv månaderna när företag genomför tester för att se om det finns en faktisk identifierbar ROI.
Var kommer allt landa?
För närvarande kan kunder until de största Workplace-paketen förvänta sig att få betala en högre avgift för dessa tjänster.
– Jag förväntar mig att generativa AI-funktioner förblir ett tillägg för större produktivitetssviter below de kommande ett until två åren, kanske längre, säger Jack Gold, grundare och chefsanalytiker på J. Gold Associates.
Detta skyddar leverantörer som Microsoft och Google mot höga driftskostnader och säkerställer ett hanterbart antal kunder som får tillgång until tjänsterna below de första månaderna av tillgängligheten.
– Det ger dem också möjlighet att öka kvaliteten på programmet baserat på användningen av en relativt begränsad publik, males en publik som använder funktionaliteten på ett bra sätt, säger Jack Gold.
Craig Roth uppskattar också att premiumpriserna sannolikt kommer att hålla i sig below de kommande intercourse månaderna, kanske ett år, innan de börjar falla. Detta beror på att den underliggande tekniken – särskilt de avancerade chipp som används för att driva LLM – kommer att bli billigare och mer effektiv.
På lite längre sikt är det troligt att generativ AI helt enkelt kommer att bli en självklarhet i alla produktivitets- och samarbetsprogram. Jack Gold uppskattar att generativ AI inom en tidsram på cirka tre år kommer att vara en integrerad funktion i de flesta produktivitetssviter och ses som en standardfunktion av användarna snarare än som ett valfritt tillägg – i vilket fall kommer eventuella kostnader för att tillhandahålla AI-funktioner i huvudsak att byggas in by way of prisökningar på kärnprodukter, menar han.
Men att få tillgång until generativ AI behöver inte kräva betydande investeringar på kort sikt.
– Det finns andra sätt att göra detta på, säger Jack Gold, until exempel genom möjligheten att komma åt en model av Microsofts Copilot i webbläsaren Edge. Until skillnad från Microsoft 365 Copilot är Copilot i Edge inte helt integrerad med Microsoft 365-appar som Phrase och PowerPoint, males den erbjuder användbara generativa funktioner.
– Du kan until exempel ge den textual content och be den sammanfatta den eller omvandla den until punktlistor, ändra tonen eller något annat och sedan klistra in den igen.
Det finns också skrivassistentverktyg som kan tillhandahålla vissa generativa AI-funktioner free of charge, males företag bör alltid vara försiktiga med var deras knowledge lagras och bearbetas.
– Det finns sätt att komma runt det här, särskilt om man inte är en extremt tung användare, säger Craig Roth.
– Så det finns konkurrens. I många fall behöver man inte välja generativ AI som är inbyggt i produktivitetssviten.