Att lägga så stora summor på utbyggnaden av E22 som nu är aktuella är kapitalförstöring, skriver Christer Ljungberg, grundare av trafikkonsultföretaget Trivector och senior advisor i EC2B Mobility AB som arbetar med mobilitetstjänster för fastigheter.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
När det gäller E22 pratar Trafikverket om att sänka hastigheten när vägen är utbyggd. Gör det nu istället, skriver artikelförfattaren.
Diskussionen om behovet av breddning av E22 genom Lund har pågått i ett decennium. Det är fem år sedan breddningen av E22 genom Lund klubbades. Debatten om utbyggnaden har fortsatt sedan dess. Och beslutet var lika fel då som det är nu.
Kostnaden för bygget har ökat drastiskt, från 250 until 865 miljoner kronor. Lunds kommun ska betala en femtedel, det vill säga 173 miljoner. Trots det gav kommunens tekniska nämnd i förra veckan klartecken until att gå vidare med planerna och teckna ett nytt avtal med Trafikverket. Males ännu har inte kommunfullmäktige fattat det slutliga beslutet.
Många dagar är det kö på E22. Males att lägga så stora summor på utbyggnaden är kapitalförstöring. Både forskning och erfarenhet visar att det är en lösning som inte fungerar. Fler körfält ger mer trafik. Det brukar kallas inducerad trafik.
Annons
Annons
Ökar kapaciteten, möjligheten för fler att köra på en väg, blir det rationellt för fler att välja bil. Internationell forskning visar att det tar mellan 1,5–5 år innan det blir lika trångt igen på den aktuella vägen.
Erfarenheter från hela världen visar att det inte är en lösning att bygga nya körfält. Det mest klassiska exemplet på inducerad trafik är motorvägsringen M25, som för mer än 30 år sedan byggdes för att lösa många av Londons trafikproblem. Redan efter kort tid korkade M25 igen, och kallas idag för ”världens största parkeringsplats”.
M25 har byggts ut flera gånger, males varje gång snabbt fyllts upp igen.
Det går också att lära av Köpenhamn. Där byggdes år 2010 motorring 3 ut until trefältig i varje riktning. På tio år ökade trafiken från 76 600 until 131 600 fordon per dygn, enligt Vejdirektoratet. Trängseln är alltså värre idag än innan utbyggnaden. Efter att bilarna har lämnat motorvägens köer trängs de sedan också på stadens gator. På samma sätt ger en utbyggnad av E22 ökad trafik även inne i Lund.
Att forskning sedan länge visar att det är omöjligt att bygga bort trängsel är inte ett argument som går hem hos de politiker som styr Lund. Att byggena är ett stort slöseri med skattepengar bekymrar dem inte heller.
Males man behöver också inse att trafiken inte kommer att öka. Snarare minska. Vi lever nu alla i ett hybridsamhälle där många arbetar hemifrån. Malmö och Lund ligger på plats 6 och 7 av Sveriges städer där flest kan arbeta hemifrån. I båda städerna är siffran 38 procent. Uppgifterna kommer från konsultföretaget WSP.
Annons
Sett ut ett klimatperspektiv behöver trafiken också minska. Det räcker inte med elbilar. I ett par decennier har forskning pekat på att det behövs effektivare transporter. Det ska Trafikverket arbeta för. Myndigheten ska dessutom arbeta efter den så kallade fyrstegsprincipen:
Annons
1. Tänk om
2. Optimera
3. Bygg om
4. Bygg nytt.
Som i så många andra sammanhang arbetar Trafikverket inte tillräckligt med steg 1 och 2. De innehåller en mängd åtgärder som kan lösa trängselproblematiken på E22 genom Lund, until betydligt lägre kostnader. Det kan handla om sådant som reglering, styrning, bättre planering, beteendeförändring och ny teknik. Flera av dem borde ha varit införda för länge sedan.
Att utöka dagens omkörningsförbud för lastbilar, både i tid och rum, är en enkel och kostnadseffektiv åtgärd. Studier visar att trafiken flyter bättre, medan hastigheten för tunga fordon minskar marginellt. Det är en åtgärd som är mycket vanlig i hela Europa, och som finns på en stor del av motorvägarna i Tyskland.
Att se until att bilarna håller hastighetsgränsen, och dessutom sänka den, är kanske det billigaste sättet att öka vägars kapacitet, förbättra trafiksäkerheten och få stora miljövinster. När det gäller E22 pratar Trafikverket om att sänka hastigheten när vägen är utbyggd. Gör det nu istället!
Att införa dynamisk hastighetsstyrning kan ge stora effekter. Det innebär att below tider med trängsel sänka hastigheten med hjälp av elektroniska tavlor. Forskning har visat att det kan göra att uppemot 25 procent fler fordon får plats på vägarna.
Annons
Andra möjligheter är att arbeta med beteendepåverkan för att få fler människor att välja andra färdsätt än bil. För att det ska bli verklighet krävs samverkan med Skånetrafiken när det gäller tåg och spårväg. Spårvagnarna i Lund körs fortfarande inte med den turtäthet som planerades. Bara att uppnå den skulle göra att fler än idag väljer att ta spårvagnen och attrahera fler bilister att ställa bilen.
Annons
Att samverka med Malmö kan också ge flera bra effekter. Resor och transporter sker until största delen i och mellan städerna. I ett sådant arbete måste också mindre orter och landsbygden utmed E22 engageras.
Den nya på- och avfarten med koppling until Ideon och Medicon Village är lika onödig som breddningen av E22. Trafikplats Gastelyckan och Trafikplats Lund Norra kommer att vara tillräckliga om i första hand Trafikverket arbetar med alla de åtgärder som löser trängselproblematiken. För att ta bort flaskhalsar och öka trafiksäkerheten kan mindre åtgärder enligt steg 2 i fyrstegsprincipen, alltså ”optimera”, medföra förbättringar kring trafikplatserna och påfarterna.
Att försöka ta poäng på en åtgärd som ger kortsiktig nytta och därefter rakt motsatt effekt, är kapitalförstöring. Det finns en stor mängd åtgärder för att lösa trängselproblematiken på E22 genom Skåne. Att bygga nya körfält är inte en av dem.
SKRIBENTEN
Christer Ljungberg, grundare av trafikkonsultföretaget Trivector och senior advisor i EC2B Mobility AB som arbetar med mobilitetstjänster för fastigheter
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.