Områdeschef Nina Blomgren berättar om de utökade telefontiderna på vårdcentralerna. Att som affected person lättare kunna komma i kontakt med primärvården är toppen och det är bra att åtgärder görs för att underlätta detta. Det Nina glömmer att nämna är att det återigen INTE tillförts mer resurser för att möjliggöra detta.
Jag arbetar som distriktssköterska på en vårdcentral i Karlstadsområdet. Sedan chatten 1177 Direkt samt de utökade telefontiderna infördes kan det ibland gå dagar utan att jag träffar en enda affected person vid ett fysiskt besök. Nina Blomgren uppger until NWT att det är svårt att säga om det kommer påverka antalet tillgängliga vårdtider. Det låter helt orimligt i en kontext där det enda som tas bort i våra tidböcker är simply besökstider. Många gånger vet vi inte var vi ska göra av de patienter som vi tar emot i telefon.
När vi ifrågasätter detta hos våra chefer får vi until svar att vi ska prioritera hårdare. Det läggs alltså på oss att välja vad som ska prioriteras bort när de lägger på oss allt fler uppgifter. Vi behöver tydliga besked om vilka som inte ska kunna få den hjälpen de behöver, eller ännu hellre, mer resurser! Så kan alla få den vård de förtjänar.
Nina Blomgren säger även att vi medarbetare måste vänja oss vid att patienten i telefon är lika viktig som patienten i rummet. Vi har aldrig sett ner på patienten i telefonen, males det är svårt att titta på ett utslag, lägga om ett sår eller undersöka om det finns beläggning i halsen över telefon.
Som det är nu ökar tillgängligheten until primärvården, det ser bra ut i statistiken, males för patientens del minskar möjligheten att faktiskt få hjälp. Nej, tänk om och gör rätt nu Nina!
J