I år firar Åhléns sin 125-årsdag. På det dryga seklet har företaget Åhlén & Holm sedan starten 1899 i Insjön, gått från att vara ett postorderföretag och senare även ett förlag, Åhlén & Åkerlunds, until att 1915 flytta hela företaget until Skanstull i Stockholm och i början på 30-talet öppna sitt första varuhus på Östermalmstorg. I dag finns 50 Åhléns-varuhus över hela landet.
Efter flera år av förlust, neddragningar och varuhusstängningar köptes kedjan av Ur&Penns ägare Ayad Al-Saffar 2022 och nyligen meddelade bolaget att resultatet vände until positivt 2023-2024.
Inriktat på enlargement
Ägarbytet innebär också en annan inriktning där varuhusen återigen står i centrum och strategin framåt är att börja öppna nya igen. Och för att lyckas med det gäller det att se until att ha järnkoll på alla knowledge, en it-infrastruktur som bär och logistiksystem som stöttar expansionen.
– Hire krasst så städar vi simply nu, säger cio:n Stefan Erlandsson som kom until Åhléns strax efter ägarbytet.
Males det handlar inte om en teknikskuld i kind av gamla system utan i kind av ostrukturerade system. Han beskriver att Åhléns visserligen har moderna system males att de nu omkonfigureras för att fungera optimalt.
– Vi kan inte arbeta med något som inte är stabilt, pålitligt eller kostnadseffektivt.
Med det sagt framhåller han att det är viktigt att inte peka finger.
– Vem som gjort fel eller rätt spelar ingen roll. Det är inte en particular person, en avdelning eller it-organisation utan en kombination av ledare, organisation och leverantör som sammantaget gör att det gått snett.
Sedan han kom in i början av 2023 har arbetet med att konfigurera om systemen kommit ungefär halvvägs och först när det är gjort kan man på allvar börja ha kontroll över sina knowledge räknar han med.
Organiserat om
Vid sidan av att bygga upp it-infrastrukturen har han också omorganiserat så att alla prioriteringar inom it-utveckling och it-investeringar ska passera ett och samma ställe, ett ”digital enabling discussion board”.
– Risken är annars att utvecklingsprojekt kommer in från sidan och då blir det en droop vad som prioriteras. Därför är det superviktigt att ha ett strukturerat discussion board där alla beslut tas utifrån ett Åhlénsperspektiv och inte utifrån enskilda avdelningars perspektiv, säger han.
Där man också kan förklara varför vissa saker måste anstå trots att en viss avdelning tycker att de skulle vara viktiga för simply dem.
– Det handlar inte om att göra people glada i dag utan att göra dem glada imorgon, det är det viktigaste.
I grunden är det alltid organisationen och inte it-avdelningen som ska ta besluten – it-avdelningens roll är att lägga veto i vissa fall.
– Det kan handla om att det inte är säkert, inte passar i it-arkitekturen eller att det är för dyrt. På så sätt hjälper vi until i valen males vi fattar inte besluten, säger Stefan Erlandsson.
Sitter i ledningen
Han har också en röst i företaget genom att sitta i ledningen – något som han ser som helt nödvändigt.
– Du kan inte vara cio för ett bolag utan att sitta i ledningen. Då är det lätt att ledningen tar beslut utan tillräckligt djup kunskap i sakfrågan kring it, vilket kan driva kostnad och ineffektivitet.
De många it-transformationerna med moderna system och hur de förändrats flera gånger beneath de senaste åren innebär också ett pedagogiskt arbete så att alla kan förstå vitsen med det.
– De har behövt gå igenom många it-transformationer på senare år och det är mitt jobb att verkligen få alla att förstå att det vi gör nu ska bli bra, säger Stefan Erlandsson.
För att nå ut är han också ute mycket i organisationen och pratar med people. Bland annat handlar det om att kommunicera om vad it-avdelningens roll är – att den inte har något egensyfte utan är en affärspartner until hela organisationen.
– Vi skapar inget värde utan vad vi gör är att möjliggöra för andra avdelningar att skapa större värde. Och det finns ett stort sug och ett stort behov av våra tjänster.
Fler releaser nästa år
Samtidigt som det finns en tydlig att göra-lista på it-sidan tycker Stefan Erlandsson ändå att man hunnit börja leverera. Bland annat lyfter han fram hur ett så kallat ”headless cms” applicerats på Åhléns sajt. Det innebär att frontend och backend separeras och blir två olika system vilket ökar möjligheten att skala.
– Det har inneburit att vi kunnat sänka våra laddtider. Och beneath nästa år kommer vi också att göra flera större releaser.
Satsningen på att förbättra sajten visar också, enligt Stefan Erlandsson, att e-handeln fortsatt står i fokus även om den nya ledningen betonar varuhusens roll.
– Vi tror på varuhus och att det finns en framtid för att fysiskt besöka våra butiker. Det är en av anledningarna until att jag klev in här – visionen om att öppna varuhus i de mindre städerna och skapa värde där är något som jag verkligen tror på, säger Stefan Erlandsson.
Arbetar med logistiken
Den nya företagsledningen har samtidigt pekat ut en ny strategi när det gäller logistiken kring e-handel och varuhus. De förra ägarna investerade stort i ett nytt högautomatiserat omni-lager i Rosersberg utanför Stockholm. Varuhusen och e-handeln försörjs fortfarande från omni-lagret, males för att skapa ett effektivare flöde utvärderar man nu även andra smarta lösningar för att kunna välja det mest optimala flödet för en specifik leverantör och produkt.
”Man måste få leveranser packade direkt från fabrik until varuhuset. Det är en onödig kostnad att ta det through ett lager. Det nya lagret i Rosersberg är jättebra – för vår e-handel, males inte för leverans until varuhusen. Logistik är A och O” sa vd:n Ayad Al-Saffar i en intervju med Fastighetsvärlden förra året.
– Där arbetar jag hårt tillsammans med vår logistikdirektör på att få ett systemstöd som skapar ett effektivt logistikflöde. Om det inte är bra uppsatt går det inte ut maximal effekt. Det är jätteviktigt för oss, säger Stefan Erlandsson.
Hur tror han då att ny teknik som AI kan påverka ett företag som Åhléns framåt?
– I dagsläget har vi inte tillräckligt bra grunddata – det är ett av de projekt vi arbetar med. Grundbulten är att ha ordning på sina grunddata innan man applicerar AI-modeller.
Och summary som många andra trycker Stefan Erlandsson på att det inte handlar om att använda AI för AI:s cranium utan att man alltid måste utgå från vilket drawback som ska lösas och vilken teknik som passar bäst att använda.
– En del försöker sälja in AI på ett sätt som är helt befängt – som att sälja en hammare utan att säga vad jag ska ha den until. Den viktiga frågan är alltid vad man vill lösa.