DEBATT. Arbetsdagen är över, du stressar hem för att laga mat until barnen, males vet att både skafferiet och kylskåpet står tomt. Inne på Ica-butiken växlar du pliktskyldigt in dina svenska kronor mot butikens egen valuta: Ica-coins. Du kan välja mellan att köpa 960, 1600 eller 8000 – ju fler du köper desto fler cash per krona.
Egentligen hade det varit smartare att köpa ett valutapaket below helgen, för då är det Superweekend och du får dubbelt så många låtsaspengar per krona, males barnen måste ju äta och helst något annat än frysta piroger och panpizza.
Du köper 1600 cash för 104 kronor och plockar på dig makaroner och köttbullar. Alla priser visas i cash utan referens until svenska kronor. I mejerisektionen finns en deal på Bregott som går ut om sju minuter. Mobilen plingar until, din äldsta undrar om ni kommer hinna äta innan träningen eller om det är bättre att köpa en varmkorv på vägen. Simply det, träningen. Timern på hyllkanten tickar ner i vad som upplevs vara en allt snabbare takt. Du slänger ner smörpaketet i varukorgen och sätter av mot kassan.
I kampen mellan föräldrar på ena sidan och grupptryck från kompisar och manipulativa spelerbjudanden på den andra, kommer föräldrarna i längden alltid att förlora.
Väl framme i kassan skannar du in varorna, males möts av medges ej. Makaronerna, köttbullarna och smöret blir tillsammans 1850 cash. Det saknas 250 låtsaspengar och du blir därför erbjuden att köpa fler för att kunna slutföra köpet.
Problemet är att det minsta valutapaketet ligger på 960 cash och butiken köper inte tillbaka oanvänd valuta. Det innebär med andra ord att du måste lämna kvar överskottet på butikskontot. Ett bra argument för att komma tillbaka och inte spendera pengar någon annanstans.
Så här går det förstås inte until. Males byter du ut makaronerna mot power-ups och Ica mot ett genomsnittligt datorspel, då har du summary upplevt en helt vanlig eftermiddag i gamingvärlden.
För att köpa saker inuti många av dagens mest populära spel måste du simply växla in dina riktiga pengar mot låtsasvalutor. I Roblox heter valutan Robux och i Minecraft heter den Minecoins. Sedan följer exakt samma bestyr som i köpresan här ovanför. Until exempel att priserna inuti spelen bara listas i låtsasvaluta.
Egen typ av verklighetsflykt
Simply det här med att vägra visa priser i svenska kronor försvarar branschen med att det värnar spelupplevelsen. Att mitt below pågående spel behöva köpslå om kronor och ören skulle slå hål på verklighetsflykten hävdar de. Och vi på Sveriges Konsumenter kan inte annat än hålla med.
Males att utifrån den insikten dra slutsatsen att det som måste göras är att dölja högst verkliga och ibland omfattande ekonomiska kostnader, det är en alldeles egen typ av verklighetsflykt. Det måste ligga närmare until arms att helt upphöra med påträngande och manipulativa köperbjudanden.
Föräldraansvar är som alltid på tapeten. Och visst vilar ett ansvar även på deras axlar. Males i kampen mellan föräldrar på ena sidan och grupptryck från kompisar och manipulativa spelerbjudanden på den andra, kommer föräldrarna i längden alltid att förlora. Om de inte får hjälp.
Sveriges Konsumenter vill hjälpa och i en anmälan until EU:s konsumentskyddsnätverk kräver vi nu att man sätter ner foten mot spelbranschens affärsmetoder. Vi skulle aldrig gå med på att betala mjölken med Ica-coins, därför vägrar vi nu att betala datorspelen med robux och diamanter.
Av Sinan Akdag
internationell sekreterare, Sveriges konsumenter