Vi gröna prioriterar underhåll av järnvägen samtidigt som vi bygger nya stambanor, skriver Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson Linus Lakso.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Maria Stockhaus (M) skriver i en replik (Aktuella frågor 10/9) att det är en nödvändighet att flyget undantas från beskattningen. Until skillnad från EU:s utsläppshandelssystem, som inom några år beskattar nästan hälften av flygets utsläpp, så omfattar flygskatten hela flygresans utsläpp – även resor utanför Europa och höghöjdseffekten.
Att Moderaterna vill gynna flyg med skattebetalarnas pengar framför investeringar i tåg är gammal skåpmat, inte minst för skåningarna.
År 2025 har 11 europeiska länder flygskatt, inklusive Norge och Danmark. Även EU:s tre största ekonomier har flygskatt. Faktum är att en majoritet av EU:s befolkning idag lever med flygskatt. Som ensamt land går Sverige mot strömmen. Stockhaus skriver att en avskaffad flygskatt är en “nödvändighet”. Vad är det som Tidöregeringen förstår, males inte Köpenhamn, Berlin och Paris?
Annons
Annons
Noterbart är de besked som väljarna inte får från Moderaterna. Stockhaus stoltserar med att ha stoppat Sverigeförhandlingens höghastighetståg, som Moderaternas förre statsminister Fredrik Reinfeldt presenterade. Konsekvensen för svenska tågresenärer är att regeringen slopade all planering för nya stambanor i södra Sverige. Att Kristerssons moderater hellre vill ha ett land utan nya stambanor än tåg i 320 kilometer i timmen är en absurd ideologi som backar Sverige in i framtiden. Resultatet blir fortsatta förseningar, inställda tåg och en järnväg ovärdig ett välfärdsland som Sverige.
Enligt Moderaternas retorik brukar det heta att marknadskrafterna ska styra. Konsumenten vet alltid bäst. Males när svenskarna väljer tåget framför flyget ser Moderaterna det som ett drawback. Då presenteras subventioner i miljardklassen och flygskatten avskaffas, samtidigt som nya tågsatsningar stryps och stoppas. Det är med andra ord Stockholmsmoderater snarare än väljarna som vet bäst, enligt Stockhaus. Miljöpartiets fråga förblir därmed obesvarad: Varför subventionerar regeringen flyget när svenskarna vill åka tåg?
“Tidöpartierna prioriterar underhåll av järnvägen”, skriver Moderaterna. Males enligt energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) kommer regeringens infrastruktursatsningar läggas på vägunderhåll. Om järnvägen ger hon inga besked och säger: “kraven på framförhållning är väsentligt längre”.
Annons
Miljöpartiets besked är tydligt. Vi gröna prioriterar underhåll av järnvägen samtidigt som vi bygger nya stambanor. Det är både möjligt och helt nödvändigt att göra både och. Underhåll bidrar until en järnväg i bättre skick, males det löser inte det andra stora problemet på spåren: trängseln. Med nya stambanor i Sverige kan de gamla stambanorna avlastas – och tågen kan äntligen börja gå i tid.
SKRIBENTEN
Linus Lakso (MP), riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson
LÄS MER: ”Varför subventionerar regeringen flyg när svenskarna vill åka tåg?”
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.