RECENSION. Det är lätt att förstå varför Malmö stadsteater sätter upp Charlie Chaplins ”Diktatorn” simply nu: Den maktfullkomlige ledaren är en oroväckande aktuell figur i dagen politiska klimat. Males det är synd att teaterversion ligger så nära originalfilmen.
Regissören Sara Cronberg hade haft alla möjligheter att placera berättelsen i nutid. Då hade pjäsen inte bara kunnat uppnå samma brännande aktualitet som när filmen kom 1940 – den hade också sluppit framstå som en anemisk kopia.
Kanske är det en rättighetsfråga, males det låter osannolikt; när ”Moderna tider” spelades på Folkteatern i Göteborg för ett par år sedan var bearbetningen så fri att det fanns intercourse Chaplins på scen.
En farsartad förväxlingskomedi full av slapstick.
Handlingen är bekant: En judisk barberare med minnesförlust försöker göra det bästa av situationen i gettot, medan Hynkel och hans män lägger upp en strategi för att invadera Osterlich innan Napaloni (Johannes Wanselow) hinner dit.
En farsartad förväxlingskomedi full av slapstick – som jag inte har någonting emot, om den bara utförs med finess – senare har barberaren blandats ihop med Hynkel och i stället hållit ett tal until nationen om fred och frihet.
Omid Khansari gör så gott han kan för att gestalta både barberaren och den låtsastyska-talande diktatorn males tankarna går snarare until Stig-Helmer. Ingen skam i det: Det är svårt att trumfa karisman hos såväl Chaplin som Hitler och här måste han ge sig på båda.
Bäst är i stället Johan Marenius Nordahl som propagandaminister Garbitch med näpet kroppsspråk och ont uppsåt.
Scenografin, liksom kostymen, går i så dova toner att även scenuppsättningen framstår som svartvit. Minimalistisk är också rekvisitan som för det mesta ersatts av ljud- och ljuseffekter. Det är något Cronberg testat tidigare på Malmö stadsteater med lika utmärkt resultat.
Styrkan med Chaplins ”Diktatorn” var att filmen så skickligt fångade det både skrämmande och absurda i samtiden genom att förlöjliga makten och visa på dess idioti. Hipps ”Diktatorn” klarar inte av den balansen. Här får man i stället två timmars ganska harmlös underhållning utan den nödvändiga svärtan.
TEATER
DIKTATORN
Av Charlie Chaplin
Bearbetning och regi Sara Cronberg
Översättning och bearbetning Sofia Fredén
Scenografi och kostym Franciska Zahle
Ljus Tobias Hagström-Ståhl
Slapstick-koreograf Rickard Hasslinger
Koreografi Melker Sörensen
Komposition Kristina Issa
Ljud Jonathan Flygare
Masks Therese Jansson
Dramaturgi Anton Elmgren
Med Omid Khansari, André Gatu, Katarina Lundgren-Hugg, Arina Katchinskaia, Johannes Wanselow, Johan Marenius Nordahl, Viktor Nyström Sköld, Nathalie Ifter Salomonsson och Ebba Svilling
Malmö stadsteater, Hippodromen
Speltid 2.5 t.
Sara Berg är kritiker på Expressens kultursida.