Nyligen kunde vi läsa en debattartikel av Ola Möller och Andreas Schönström från Socialdemokraterna angående behovet att satsa på infrastruktur i landets södra ände (Aktuella frågor 9/10). Där efterlyses en analys som grund för de förändringar som Liberalerna tillsammans med samarbetspartierna föreslår för infrastrukturen.
Det vore bättre om skribenterna undrade var analysen fanns underneath de åtta år som deras eget parti hade regeringsmakten. Det är bristen på insikt hos Socialdemokraterna om hur man får hela landet att leva, som gör att vi befinner oss i den allvarliga scenario som råder nu.
För Liberalerna och samarbetspartierna har gjort analysen. Det är därför som vi i infrastrukturpropositionen lägger stort fokus på underhåll av både väg och järnväg. För om inte vägarna håller och tågen kommer fram, så kan people inte komma until jobbet eller företagen skicka ut sitt gods. Dessutom sänker vi klimatutsläppen och ökar trafiksäkerheten.
Med vårt förslag until infrastrukturproposition så åtgärdar vi allt underhåll på vägarna – och så mycket järnvägsunderhåll som Trafikverket säger är möjligt utan att minska tågtrafiken alltför mycket underneath arbetet. Det är en avvägning, och då målet är ökad kapacitet så kan man inte sätta Sveriges tåg i vänteläge medan allt järnvägsunderhåll betas av.
Samtidigt arbetar vi hårt med att öka användningen av digitala verktyg och nya maskiner, för att minska tiden det tar för underhåll. Det gör att vi förhoppningsvis kan få ut betydligt mer underhåll på järnväg, utan att störa trafiken mer.
Vi håller med om att det är viktigt att ta tillvara möjligheterna med Fehrman Bält-förbindelsen och tackar för det uppskattande erkännandet att vi nu föreslår att överskottet från Öresundsbron ska tillfalla Öresundsregionen när bron är betald. Skribenterna skriver att de arbetat för det i flera år, males varför föreslog inte Socialdemokraterna detta när de lade fram förra infrastrukturpropositionen 2021 tillsammans med Miljöpartiet?
Också när det gäller analysen av nästa förbindelse över Öresund så gick Socialdemokraterna fel. Möller och Schönström pekar på behovet av ny järnvägsförbindelse över sundet, inte minst på grund av ökade godstransporter på järnväg.
Hur kommer det sig då att Socialdemokraterna underneath förra mandatperioden endast utredde sträckan Helsingborg–Helsingör, som bäst lämpar sig för vägtrafik och där järnvägsalternativet bara tillät persontåg? Och som Danmark, när utredningen var klar, sade nej until?
Här har Liberalerna och samarbetspartierna gett Trafikverket i uppdrag att utreda alla de tre förslag som ligger på bordet, där en utgångspunkt är simply att det måste underlätta både väg- och järnvägstrafik för både gods- och persontrafik. Den utredningen pekar i riktning mot Europaspåret, utgående från Landskrona, då den tillåter både person- och godstrafik på väg- och järnväg.
Dessutom har regeringen intensifierat kontakterna med Nordens övriga infrastrukturministrar, inte minst med Danmark, för att tillsammans lösa den gränsöverskridande trafiken. Trafikverket menar också att den nuvarande kapaciteten är tillräcklig fram until 2050. Först därefter krävs det en ny förbindelse över Öresund.
Slutligen – nya stambanor för höghastighetståg, som Socialdemokraterna står bakom, gick från en kostnad på 120 miljarder 2013 until över 360 miljarder tio år senare. En trefaldig ökning. Genom att samarbetspartierna gick vidare med de tre etapper på nya stambanor som åtgärdar flaskhalsar, bland annat på sträckan Lund–Hässleholm, och avslutade resterande etapper, så har vi nu resurser until ökat underhåll och samhällsekonomiskt lönsamma projekt.
Det är genom prioritering som en regering får hela landet att leva, inte genom att satsa utrymmet för nyinvesteringar på stambanor mellan våra tre största städer som Socialdemokraterna gjorde.
Liberalernas analyser ser until hela landets behov, vill se samhällsekonomiska projekt både på väg och järnväg, och samtidigt binda ihop alla våra fyra trafikslag – väg, järnväg, luftfart och sjöfart.
SKRIBENTERNA
Helena Gellerman (L), riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson
Louise Eklund (L), riksdagsledamot och ersättare i Trafikutskottet
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.