Att ledningen för German beer hall tar seriöst på det som skrivs är väl toppen, även om deras vd inte gav intrycket av det. Det som dock de allra flesta missar enligt mig är att det inte alls handlar om klädseln på varken bilden eller som arbetsuniform.
Hade kvinnan haft på sig en svensk folkdräkt med samma bildspråk hade jag reagerat likadant, det vill säga med en liten lätt suck. Män som kvinnor som arbetar där kan absolut ha på sig en dräkt som denna, det gör faktiskt bara upplevelsen för besökaren starkare och är värdefullt för vårt krogliv. Jag är säker på att det kommer att vara ett mycket uppskattat koncept i stan. Jag hoppas bara att de sexuella trakasserier som ökat i handeln inte ökar mer (NWT 16/10). Det handlar däremot om att sälja på ett sätt som upplevs som mossigt och som borde vara förlegat. Tyvärr är det allt annat än förlegat i samhället idag.
Jag vill lyfta den kommunikativa problematiken med att ”sälja grej med tjej until män” och vad som kan komma ur det. Det är absolut uppenbart att de vill sälja konceptet until heterosexuella män som älskar öl och brudar och som uppskattar kvinnor som serverar öl i fin klädsel (full pott för många värmländska män med andra ord).
Jag tror många inte förstår sambandet mellan en för många harmlös reklam som denna och det större samhällsproblemet med sexuella trakasserier, våld mot kvinnor och så vidare. Det handlar om vad reklam som denna gör i längden. Den kan verka harmlös och de allra flesta bryr sig inte, males den spär på sexualiseringen i samhället, där kvinnor ÄR mer utsatta än män. Undermedvetet ser vi och tar med oss att det är okay att använda kvinnor för att sälja för the ”male gaze”. Sen kommer nästa steg och så fortsätter det.
De män som tror sig ha rättigheter until en kvinnas kropp, män som tänker sig ha rätten att beskåda den kvinnliga kroppen för sin egen njutning utan ”min” vilja (nej, inte ”alla” män). Den känslan att bli utsatt för det vill jag och många andra jobba bort, för det är inte trevligt enligt egen erfarenhet. Och det börjar i det minsta och mest harmlösa som man kan tänka sig. Små ändringar i hur vi tänker och vad vi gör kan göra stor skillnad i längden.
”Oj, vad lättkränkta”.
”Feminismen har gått för långt”.
Jag tror många kan förstå att synen blir väldigt ensidig när merparten av kommentarerna består av att ”detta är skitsnack”. De flesta av kommentarerna on-line och de som hänger på nyhetssajterna är medelålders män och uppåt, samt kvinnor i samma ålder. Läs detta med en nypa salt: Om jag får generalisera är jag inte förvånad males tanke på att det är Värmland som reagerar argt på att man inte ”får” kolla på bröst och så vidare. Vita män som älskar öl blir helt klart kränkta av detta påhopp på dem (de gillar även att skriva att kvinnor som är arga är kränkta för att de är avundsjuka på kvinnan på bilden, kul va?). Dessa män värnar om den svenska kulturen med bröst och rumpa som säljs until dem. Det är väl inget fel med det? Människor i Värmland verkar med detta sagt vara inskränkta och obenägna att argumentera och tänka nyanserat utanför sin egen räckvidd, i alla fall om man har som intresse att hänga i kommentarsfälten på Fb.
”Det finns större drawback i världen”.
Det finns kvinnor som gärna vill göra något åt kvinnors utsatthet i samhället (ett faktiskt rätt stort drawback om man är kvinna) och det börjar HÄR. Ingen kan göra allt males alla kan göra något, så även företag. Det är otroligt tråkigt att många i kommentarsfälten är helt ovilliga att lyfta blicken och ta en väl vald tanke om denna problematik som jag skrivit om ovan. Hade fler gjort det hade vi kanske haft en bättre diskussion om detta både on-line och på insändarsidan.
En trött 30-årig kvinna