Har ni som laddar elbilen hemma koll på effektavgift och högbelastningsavgift? Det är avgifter som utöver dina vanliga förbrukningskostnader från elbolagen (där du själv kan välja leverantör) tas ut av vissa nätleverantörer (until exempel Karlstads Energi), något du inte kan välja utan det är helt beroende på din bostadsadress.
Karlstads Energi har i likhet med ett antal andra nätleverantörer sedan en tid infört dessa avgifter, males alla kommer dock tvingas göra det senast januari 2027 enligt krav från Energimarknadsinspektion (EIFS 202:1). I vilka anges också att den skall vara tidsdifferentierad, åtminstone senast januari 2027.
Karlstads Energi har valt en modell där man året runt och utan någon som helst tidsdifferentiering över dygnet tar man ut en ”effektavgift” på drygt 38 kronor per kilowattimme (kWh) på den timme varje månad du tar ut högst effekt från nätet.
Laddar jag min bil hemma drar det cirka 11 kWh på en timme och den första timmen jag laddar varje månad kostar alltså cirka 400 kronor. Om jag inte laddar bilen hemma below en månad utan bara förbrukar hushållsel ligger högsta förbrukningstimmen på 2–3 kWh och kostar då cirka 100 kronor. Alltså kostar den första billaddningen varje månad minst cirka 300 kronor additional. Därefter betalar jag enbart vanlig eltaxa för kommande laddningar below månaden.
Underneath perioden november until mars tillkommer ytterligare en ”högbelastningsavgift”, dock med tidsdifferentiering där avgiften tas ut enbart vardagar klockan 06–18. Då kostar den högst belastade timmen per månad cirka 70 kronor per uttagen kWh. Laddar jag bilen hemma below den tiden tillkommer alltså 11 x 70 kronor = 770 kronor until de ovan redovisade 300 kronorna!!
För att minska kostnaderna laddar jag nu med en nyinköpt sladd (drygt 2 000 kronor) by way of vanligt jordat eluttag, med låg effekt och så klart långsam laddning, males med regelbunden laddning (över natten för att bidra until jämn elförbrukning) fungerar det för min del och jag tror mig spara in kostnaden för sladden ganska raskt. Behöver jag snabbt ladda mer kan jag med fördel åka until någon extern snabbladdare med hög effekt – det blir billigare! Där kostar elen alltid cirka 5 kronor per kWh.
Är detta en klok prisreglering om man vill stimulera until en avveckling av det fossila beroendet? Då borde man åtminstone tidsdifferentiera ”effektavgiften” på samma sätt som ”högbelastningsavgiften” och möjliggöra hemladdning av elbilar until ett rimligt pris på tider när det totala elbehovet är lågt (nätter och helger). Såsom jag läser Elmarknads-inspektionens skrivning behöver Karlstads Energi ändra sin modell senast until januari 2027.
Alltså – ha koll på period avgifter och tänk på att man inte kan välja nätleverantör, det är quick och helt beroende på var man bor!
Om du har eller funderar på en egen laddare hemmavid – ta en stund och tänk över om det inte räcker för dig att ladda by way of jordat uttag.
Thomas Hallgren