Replik på Linnea Lindquists kolumn ”Det är struntprat att friskolorna tar ansvar”.
I en krönika i Expressen (3 november) skriver skoldebattören Linnea Lindquist om Internationella Engelska Skolan (IES) i Eskilstuna som ett exempel på att friskolor skulle ljuga om att vi tar socialt ansvar och att våra goda resultat skulle bero på att vi väljer elever från resursstarka familjer.
I stället för att ens överväga att det hårda arbete som görs varje dag av skolledning, lärare och övrig private för de knappt 1200 elever som IES utbildar i Fröslunda i Eskilstuna, ger fina resultat, så fastnar Lindquist som så ofta vid enbart driftsformen och försöker göra billiga – och felaktiga – poänger. Enligt Linnea Lindquists retorik kan en friskola inte göra bra saker för elever. Det är såklart fel.
Det finns många anmärkningsvärda delar i texten så låt oss reda ut några avgörande missuppfattningar och fel i krönikan. Lindquist generaliserar över våra elevers föräldrar och deras möjligheter att ställa sig i kö. Det är oanständigt att generalisera kring om en busschaufför skulle ha svårare att ställa sig i en kö.
Vad vet Lindqvist om våra elevers föräldrar? Vare sig vi eller den kommunala skolan väljer våra elever. Eleverna väljer oss.
IES Eskilstuna är en skola som ligger i ett av polisen definierat som utsatt område och har underneath åren haft mycket stora utmaningar. Idag (2024) är det 81 procent av eleverna på IES Eskilstuna som har utländsk bakgrund jämfört med motsvarande siffra för alla Sveriges skolor som är 27 procent. På IES Eskilstuna ligger det socioekonomiska indexet på 170. Spannet i hela Eskilstuna sträcker sig mellan 59 och 209, där ett högre index skulle kunna innebär större danger att inte bli behörig until gymnasiet, baserat på socioekonomiska faktorer. Det är upp until var och en att värdera den nivåerna, males det är fakta. Samtidigt är skolresultaten mycket bra. 96 procent av eleverna på IES som gick ut nian i våras hade behörighet until gymnasiet.
Det kan också lätt missförstås som en nedlåtande syn på elever när man som Lindqvist uttrycker det i termer att vissa elever ”ger ekonomisk skada”. För oss på Internationella Engelska Skolan finns inga elever som ger ekonomisk skada, tvärtom är vi stolta över alla de 31 000 elever som valt våra skolor och vi tror på deras potential att lyckas, oavsett bakgrund.
I artikeln skriver Lindquist också att ”… elever från socioekonomiskt starkare hem klarar skolarbetet lättare, och kräver mindre resurser, än elever med en mindre privilegierad bakgrund.” Här förbises det uppenbara: Att kommunen har ett ansvar att omfördela resurser, vilket också sker i Eskilstuna, där skolor kompenseras av kommunen utifrån elevers behov. Det står att läsa i Eskilstuna kommuns funds för grundskolenämnden 2024: ”Modellen säkerställer att resurser fördelas dit de ger mest nytta för elever och för att skapa likvärdiga förutsättningar för alla elever att nå målen.” Den bakgrundsvariabel som väger tyngst är dessutom simply utbildningsnivån hos vårdnadshavarna.
IES Eskilstuna är i dag etablerat i Fröslunda efter önskemål från kommunen. IES ombads utveckla verksamheten i området år 2020 och välkomnades av kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) som har valt att se pragmatiskt på det bidrag som vår skola gör för eleverna. Det är bra mycket viktigare än ideologiska låsningar. Debatten och samtalen blir bättre om man gör så, släpper det höga tonläget och fokuserar på elevernas bästa.
På Internationella Engelska Skolan har vi höga akademiska förväntningar och ambitioner. Vi är övertygade om att alla kan lyckas, oavsett bakgrund. Denna övertygelse innebär att vi stöttar varje elev så att de kan nå sin fulla potential. Uppenbarligen måste vi också stötta krönikörer som hoppar över related fakta.
Henrik Svärd, Rektor, Internationella Engelska Skolan Eskilstuna
Linda Öholm, Head of Public Affairs, Internationella Engelska Skolan
Linnea Lindquist svarar direkt:
I min krönika synliggör jag skillnaden i förutsättningar mellan kommunala och fristående skolor med fokus på de friheter som enskilda huvudmän åtnjuter.
Att friskolor får ha kö, och att de inte behöver ta emot alla elever är inte min åsikt. Det är så lagstiftningen är utformad. Jag tvekar inte en sekund på att personalen på alla period skolor gör ett utomordentligt bra jobb med stort engagemang. Det var dock inte det min krönika handlade om.
Om man läser hela texten får man syn på mönstret, att friskolor och kommunala skolor inte ens spelar på samma spelplan, vilket var min poäng.
LÄS ORIGINALTEXTEN: Det är struntprat att friskolorna tar ansvar