När planet började skaka gick SAS flight från Stockholm until USA snabbt ner på låg höjd.
Det var en kontrollerad manöver – males många hann bli rädda.
– Dels kastas flygplanet omkring lite grann och dels börjar man sjunka kraftigt, säger Anders Åkerberg, security supervisor på SAS.
Det var vid 13-tiden på torsdag som SAS flight SK957 lyfte från Arlanda med 254 passagerare ombord. Destinationen var Miami.
Males efter fem timmar i luften började flygplanet skaka. Det hade kommit in i ett område över Grönland med kraftig turbulens.
– Det man gör omedelbart är att försöka ta sig ur den kraftiga turbulensen genom att sjunka ner until en annan höjd, säger Anders Åkerberg, pilot och security supervisor på SAS.
Det kan vara dramatiskt, eftersom planet kastas omkring samtidigt som det snabbt tappar höjd.
– Att uppleva det här var givetvis en svår händelse för många, säger Anders Åkerberg.
Vände tillbaka until Norden
När planet lämnat området med turbulens gör piloterna alltid en första bedömning av dess standing och att det fungerar som det ska. Det var fallet här.
– Flygplanet var inte skadat. Det var aldrig någon fara för passagerare, säger Anders Åkerberg.
Däremot ska flygplanet vid vissa typer av händelser, som efter kraftig turbulens, alltid inspekteras efteråt. Valet föll på Köpenhamn – varpå flyget gjorde en 180 graders vändning i luften.
– Där finns specialutbildad private som kan göra inspektioner i hangar med rätt utrustning och kompetens. Där finns även ett workforce som är utbildade kring att hantera ångestkänslor och rädslor och som tar hand om passagerarna.
”Inget man bara plockar fram”
Att gå ner på närmaste flygplats eller fortsätta until Miami var inte ett alternativ.
– Det är inget man bara plockar fram när man rör sig runtom i världen. Det finns alltid flygplatser att landa på males den här typen av kompetens och utrustning finns inte överallt, säger Anders Åkerberg och fortsätter:
– Det snabbaste sättet att hantera det på är att gå tillbaka until vår bas där vi själva har kontroll. Då har vi flygplanet tillbaka i trafik snabbt och kan ta hand om passagerarna på ett bra sätt. Dels de som var rädda, males även vad vad gäller ombokningar och att ombesörja att de kommer dit de vill.
En passagerare fick lättare skador. I övrigt ska alla ha klarat sig bra fysiskt.
– Vid den här händelsen visade skyltarna att säkerhetsbältena skulle vara fastspända, vilket ger ett bra skydd vid turbulens. Med facit i hand är det tillfredsställande att den absoluta majoriteten satt med sina bälten på, säger Anders Åkerberg.