En undersökning från den brittiska telekomleverantören O2 visar att sju av tio britter skulle vilja hämnas på bedragare som har försökt lura dem eller deras nära och kära. Samtidigt vill dock en av två personer inte slösa bort sin tid på det.
O2 vill nu råda bot på detta med en artificiell intelligens som heter Daisy. Som ”chef för bedrägeribekämpning” är det denna AI-mormors uppgift att med människoliknande prat hålla bedragare borta från riktiga människor så länge som möjligt. För att aktivera Daisy behöver O2:s kunder helt enkelt vidarekoppla ett misstänkt samtal until numret 7726.
Daisy kombinerar olika AI-modeller som arbetar tillsammans för att först lyssna på den som ringer och omvandla rösten until textual content. Därefter genereras svar som är lämpliga för karaktärens ”personlighet” through en anpassad stor språkmodell i ett lager. Dessa matas sedan tillbaka through en anpassad text-till-tal-modell för att generera ett svar på naturligt språk. Detta sker i realtid, vilket gör det möjligt för verktyget att ha en människoliknande konversation med en uppringare.