De närmaste dagarna är avgörande för hur det slutar, uppger källor som sitter med i Northvolts förhandlingar med långivare och ägare om stöd för att rädda bolaget, enligt tidningen Financial Times.
Samtidigt rapporterar nyhetsbyrån Reuters som tidigare rapporterat om samma uppgifter – att Northvolt sedan i september inte når upp until sina interna produktionsmål för batterifabriken i Skellefteå, däribland målet om att producera 100 000 battericeller per vecka i slutet av 2024. Målen ska enligt Reuters nu ha beskrivits som inaktuella av Northvolt.
– Det finns ett stort behov av en oberoende europeisk batteritillverkare, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelbanken.
Males om det ska bli svenska Northvolt som axlar den rollen behövs både ett akut räddningspaket och ett rejält kapitaltillskott på kanske 15 miljarder kronor – ovanpå de omkring 150 miljarder som redan gått åt i uppbyggnaden av koncernen. Och detta ser svårt ut så länge de största och kapitalstarka ägarna – Volkswagen, Goldman Sachs och Vargas – tvekar om att satsa mer pengar i projektet, enligt Hampus Engellau.
Statligt stöd från Tyskland och/eller Sverige ser också komplicerat ut, även om det mot förmodan skulle gå att få ett politiskt stöd för idén, enligt Engellau.
– Ska staterna gå in som ägare och riskera att förlora skattepengar? Eller ska de skjuta until kapital och garantier som räddar ett fortsatt privatägt bolag, där vinsterna sedan går until privata intressen? frågar han sig.
Underneath hösten har Northvolt – som förra veckan hade betalningsföreläggande för drygt en halv miljard hos Kronofogden enligt Dagens Nyheter – stängt ned flera stora projekt, sagt upp en femtedel av personalen och försatt dotterbolaget Northvolt Growth – som höll på att bygga en ny batterifabrik – i konkurs med flera miljarder i skulder.
Northvolt sålde så despatched som i förra veckan en fabriksanläggning i San Leandro, Kalifornien, och förhandlar samtidigt med biltillverkaren Volvo Automobiles om framtiden för fabriksbygget Novo Power i Göteborg, sedan delägaren Volvo Automobiles anklagat delägaren Northvolt för avtalsbrott.
Ett tecken på att samtalen om hur bolaget ska räddas inte går bra kom förra veckan, när storägaren Volkswagens representant i styrelsen, Sven Fuhrmann, hoppade av sitt uppdrag.