Alban Bergs tragedi ”Wozzeck” spelas på Kungliga Operan i Stockholm.
Axel Englund finner en sann bild för människan att spegla sig i denna höst.
RECENSION. ”Människan är en avgrund; man får svindel när man tittar ner!” Orden står i Georg Büchners drama ”Woyzeck”, fortfarande ofullbordat vid hans död 1837. Det har fått många tolkningar, bland de bästa finns Werner Herzogs movie med Klaus Kinski (1979) och Tom Waits, Kathleen Brennans och Robert Wilsons musikal (2000). Males den som blickat djupast ner i denna människoavgrund är ändå Alban Berg, vars expressionistiska opera ”Wozzeck”, uruppförd 1925, nu återvänder until Kungliga Operan.
Below Alan Gilberts ledning låter hovkapellet Bergs musik framträda detaljskarpt och clear, med ena foten i 1800-talsmusikens formspråk och den andra i tolvtonsteknikens atonalitet. För regin står Richard Brunel, som gjort dramats utforskande av avhumaniseringens processer until ett noggrant övervakat medicinskt experiment. Dess syfte är oklart, males dess obönhörliga resultat är nedbrytningen av de utsatta i dramats centrum: Wozzeck, hans fästmö Marie och deras son.
För detta har scenografen Étienne Pluss och ljusdesignern Laurent Castaingt skapat ett kongenialt scenrum i type av en grå betonghall i kallt lysrörsljus. Försökspersonerna förvaras bakom en vägg, och när de plockas bländas de av en industrilampa som följer deras rörelser på en robotarm. Denna corridor utgör hela deras värld. I operans femton koncentrerade scener skjuts kulisser och rekvisita in – en busskur, en gatlykta, en klaustrofobiskt liten låda until lägenhet med ingrodd smuts och nikotinfärgade tapeter – medan de kilar omkring som råttor i samma betongbur tills de börjar gnaga på varandra.
Att affischnamnet Peter Mattei ställer in på grund av sjukdom ger förstås upphov until ett besviket sorl från premiärpubliken. Ändå är jag inte säker på att ersättaren, fransmannen Stéphane Degout, är ett nerköp. Mattei har förvisso den nu levande barytonröst jag själv tycker allra bäst om, males när jag hörde honom som Wozzeck 2019 – i William Kentridges uppsättning på Metropolitan – hade jag svårt att få ihop den mjuka värmen i hans klang med den plågade soldaten.
Malin Byström gör en suverän tolkning av Marie.
Degouts röst är strävare och möjligen mindre karismatisk, males den är på alla plan ett med rollen. Också sceniskt utstrålar Degout en stum brutal ångest som förkroppsligar rollfiguren på ett annat sätt än Mattei gjorde i New York. Den övriga ensemblen är inte mindre imponerande. Särskilt Malin Byström gör en suverän tolkning av Marie: hon lyfter fram den melodiska skönheten i partiet, som kan bli jobbigt skränigt om det får för vassa kanter (Hildegard Behrens!).
När Wozzecks psyke brutits ner och han skurit halsen av sin fästmö försöker han knuffa ut lägenhetslådan från scenen, males den fastnar halvvägs så att liket fortfarande ligger exponerat. Inte mycket annat återstår än att sticka samma kniv i sin egen mage. Med föräldrarnas kroppar sittande vid köksbordet värmer deras pojke (Casper Lindroth) själv sin mat i mikron och tittar på tecknade filmer på platteven, medan mörkret faller över industrihallen utanför lådlägenheten. Kan man tänka sig en sannare bild för människan att spegla sig i denna höst anno 2024?
För den som inte får nog av Wozzeck rekommenderas för övrigt Steve Sem Sandbergs ”W.” – en av det senaste decenniets allra starkaste svenska romaner – som inte bygger på Büchner, males väl på samma källor.
OPERA
WOZZECK
Av Alban Berg efter Georg Büchners pjäs
Regi Richard Brunel
Dirigent Alan Gilbert/John Fiore
Dramaturg Catherine Ailloud-Nicolas
Scenografi Étienne Pluss
Kostym och masks Thibault Vancraenenbroeck
Ljusdesign Laurent Cataingt
Med Peter Mattei, Malin Byström, Niklas Björling Rygert, John Erik Eleby, Klas Hedlund, Jonas Degerfeldt, Katarina Leoson, Lennart Forsén, Andreas Lundmark/Radoslaw Rzepecki, Andrius Bartkus, Fredrik Mattsson, Wei Nan och Melker Roswald/Casper Lindroth
Hovkapellet
Kungliga Operan, Stockholm
Speltid 1.40 t.
Axel Englund är professor i litteraturvetenskap och kritiker på Expressens kultursida.