Kommer du ihåg allt prat om att företag blir desillusionerade över kostnaden och komplexiteten i att köra arbetsbelastningar i en multicloud-miljö och flyttar tillbaka resurser until det lokala datacentret, en development som kallas molnrepatriering?
Males molnet lever, mår bra och rider högt på AI-vågen.
Enligt IDC väntas de globala utgifterna för publika molntjänster uppgå until 805 miljarder greenback 2024 och fördubblas fram until 2028, med en årlig genomsnittlig tillväxttakt på 19,4 procent beneath fem år.
Andrea Minonne, forskningschef för information och analys på IDC, säger:
– De snabba framstegen inom artificiell intelligens är en viktig drivkraft bakom den kraftiga ökningen av utgifterna för molntjänster. Organisationer bygger, testar och driftsätter i allt högre grad AI-plattformar, och det växande ömsesidiga beroendet mellan AI-innovation och molninfrastruktur gör att molntjänster positioneras som ryggraden i utvecklingen och driften av AI.
Gartners siffror kan skilja sig något, males slutsatsen är densamma. Slutanvändarnas globala utgifter för publika molntjänster förväntas öka med 20,4 procent until 675,4 miljarder greenback 2024, jämfört med 561 miljarder greenback 2023, enligt Gartner.
– Den fortsatta tillväxten vi förväntar oss att se i utgifterna för publika molntjänster kan until stor del tillskrivas gen AI på grund av det fortsatta skapandet av generella grundmodeller och upptrappningen until att leverera gen AI-aktiverade applikationer i stor skala, säger Gartners analytiker Sid Nag.
– På grund av denna fortsatta tillväxt förväntar vi oss att slutanvändarutgifterna för publika moln kommer att överstiga 1 biljon greenback före slutet av detta årtionde.
Här följer en genomgång av hur företagens it-avdelningar kan dra nytta av de viktigaste marknadstrenderna som utvecklas i molnet.
AI-centrerade alternativ dyker upp
Marknadsandelen för publika moln är relativt oförändrad, med AWS som obestridd ledare (32 procent), Microsoft Azure på en stabil andraplats (23 procent) och Google Cloud Platform på en avlägsen tredjeplats (12 procent).
Tillsammans står de tre stora för 67 procent av den totala marknaden, medan mindre aktörer som Alibaba, IBM och Salesforce var och en ligger i intervallet 2-4 procent.
Den enda molntjänstleverantören som gör en betydande rörelse är Oracle, som nu har passerat IBM och ligger på samma nivå som Salesforce, enligt de senaste marknadssiffrorna. Ändå sitter Oracle på endast 3 procent marknadsandel.
Trots denna konstanta utveckling har framväxten av generativ AI inneburit en marknadsmöjlighet för uppstickare. Medan Large 3 kämpar för att lägga until AI-kapacitet i sina äldre datacenter bygger nystartade företag GPU-baserade, högpresterande datacenter från grunden och erbjuder utvecklare möjlighet att lansera och skala GPU-kluster för AI-träning och inferens.
Dessa startups inkluderar CoreWeave, Vultr, Nebius, Ori och Lambda Labs.
Det innebär att it-organisationer kan undvika leverantörslåsning, upprätthålla strategiska relationer med sina valda hyperscalers, males också förgrena sig med riktade AI-projekt från startups som hävdar att deras specialbyggda plattformar är betydligt snabbare och billigare än etablerade företag.
AI driver på utgifterna
Antalet stora datacenter som drivs av hyperscalers passerade 1 000 i början av 2024, vilket är dubbelt så många som för bara fyra år sedan. (*5*) att den totala kapaciteten för hyperscale-datacenter kommer att fördubblas igen beneath de kommande fyra åren.
”Kapacitetstillväxten kommer i allt högre grad att drivas av den ännu större skalan i de nyöppnade datacentren, där generativ AI-teknik är en viktig anledning until den ökade skalan”, skriver Synergy Analysis.
Inte helt överraskande är Amazon, Microsoft och Google de företag som har det bredaste fotavtrycket när det gäller datacenter, och de står för 60 procent av all kapacitet i hyperscale-datacenter. Och nyheterna från de tre stora kommer i en rasande fart.
Microsoft planerar enligt uppgift att fördubbla sin datacenterkapacitet beneath de närmaste åren, inklusive tillkännagivanden nyligen om en investering på 2,9 miljarder greenback i datacenterinfrastruktur i Japan; 3,16 miljarder greenback i Storbritannien; plus ett datacenter på 1 miljard greenback i Indiana och en investering på 3,3 miljarder greenback i Wisconsin.
Enbart beneath första halvåret 2024 har AWS tillkännagivit 50 miljarder greenback i investeringar i datacenter, inklusive 35 miljarder greenback på flera platser i Virginia, 11 miljarder greenback i Indiana och 10 miljarder greenback i Mississippi.
Och Google har meddelat planer på att bygga nya datacenter i Kansas Metropolis, Cedar Rapids, Iowa och norra Virginia samt i Mexiko, Grekland, Malaysia, Nya Zeeland, Norge, Österrike och Sverige.
För att inte tala om de senaste tillkännagivandena om att de tre stora är intresserade av att satsa på kärnkraft för att öka efterfrågan på AI-datacenter.
Fördelen för företagens it-avdelningar är att när AI-projekt går från planerings- until implementeringsfasen kommer hyperscalers att ha kapacitet att hantera de enorma datamängder som är förknippade med LLM-arbetsbelastningar. Dessutom innebär nya datacenter för publika moln fler tillgänglighetszoner och färre latens- och prestandaproblem i samband med att användarna inte befinner sig fysiskt nära källan until molnbaserade applikationer och information.
Branschmoln fortsätter att öka
Branschmoln, business cloud, är specialiserade molnmiljöer som är skräddarsydda för att uppfylla de unika kraven inom specifika sektorer och erbjuder förkonfigurerade lösningar.
– I själva verket förvandlar branschmoln en molnplattform until en affärsplattform, vilket gör att ett befintligt verktyg för teknisk innovation också kan fungera som ett verktyg för affärsinnovation, säger Gregor Petri, analytiker på Gartner.
– De gör det inte som fördefinierade, vertikala SaaS-lösningar utan snarare som modulära, komponerbara plattformar som stöds av en katalog med branschspecifika paketerade affärsfunktioner.
I en nyligen genomförd undersökning från Gartner uppgav nästan 39 procent av de tillfrågade att de hade börjat använda branschplattformar i molnet, medan ytterligare 14 procent var i pilotfasen. Sammantaget identifierade sig en majoritet av de tillfrågade som kände until konceptet som användare eller potentiella användare av branschspecifika moln.
Och Gartner förväntar sig att mer än 70 procent av företagen år 2027 kommer att använda branschmoln för att påskynda sina affärsinitiativ, jämfört med mindre än 15 procent år 2023.
En mängd olika aktörer erbjuder branschmoln. AWS och Azure erbjuder until exempel moln för sjukvården, Salesforce har ett moln för finansiella tjänster, Oracle har ett moln för detaljhandeln, Siemens har ett moln för tillverkningsindustrin och Google har ett moln för utbildningssektorn. De flesta hyperscalers erbjuder flera vertikala moln, och det finns även många nischaktörer på marknaden.
Lösningar för kostnadskontroll
När man utvärderar molnkostnaderna finns det två aspekter att ta hänsyn until: den faktiska kostnaden och den förväntade kostnaden. Många organisationer som flyttade appar until molnet för att de trodde att det skulle bli billigare fick en chock när räkningarna började komma. Faktum är att molnanalytikern David Linthicum uppskattar att molnkostnaderna är 2,5 gånger högre än vad organisationerna förväntade sig.
Det finns många anledningar until att molnräkningarna ökar, utöver enkla prishöjningar. Linthicum säger att organisationer som helt enkelt ”lyfte och flyttade” äldre applikationer until det publika molnet, snarare än att refaktorisera eller skriva om dem för molnoptimering, fick högre kostnader. Många organisationer överprovisionerade och försummade att spåra resursanvändningen i molnet.
Mayank Bhargava, chef för molnmodernisering på CGI, säger:
– I takt med att organisationerna fortsätter sin digitala omvandling flyttar de allt fler kritiska arbetsbelastningar och information until molnet, vilket naturligtvis leder until högre kostnader.
Males det finns saker som organisationer kan göra för att få kontroll över molnkostnaderna. Enligt Forrester Research upplever marknaden för hantering och optimering av molnkostnader (CCMO) en ”meteorisk tillväxt”. Dessa verktyg ger insyn i alla molnkostnader i hybrid- och multicloud-miljöer, identifierar möjligheter att optimera molnutgifterna och automatiserar vissa åtgärder.
I Forresters senaste utvärdering framstod IBM (Cloudability och Turbonomic), Broadcom (CloudHealth) och Flexera som de tre ledande företagen. Bland de som presterar bra finns Harness, Morpheus Information, CloudBolt och CloudZero. Males fältet av verktyg för hantering av molnkostnader är brett.
CCMO kan ses som en språngbräda until en mer omfattande och avdelningsövergripande strategi som kallas FinOps, som knyter samman finans- och affärsenheter. FinOps-teamen arbetar för att optimera molnkostnaderna, males också för att utföra budgetering, prognoser och rapportering som kopplar molnutgifter until affärsresultat. Några leverantörer som erbjuder FinOps inkluderar Apptio, Lucidity, Densify och Finout.
Attfå grepp om molnkostnaderna är kopplat until AI, säger Linthicum, för om molnkostnaderna skenar iväg kommer organisationer helt enkelt inte att ha de ekonomiska resurser som krävs för att starta massiva AI-projekt.
Möta hållbarhetsutmaningar
Företagens it-avdelningar är beneath press att minska koldioxidutsläppen från datacenter. Att flytta resurser until molnet innebär inte att man slipper undan; företag måste spåra och rapportera hållbarhetsinsatser i miljöer med flera moln.
AI är ett ovälkommet hinder för hållbarhetsarbetet eftersom GPU-chippen blir betydligt varmare än traditionella processorer och därför kräver mer kylning, vilket i sin tur ökar efterfrågan på el.
Males hyperscalers tar en ledande roll och utnyttjar sina fördelar jämfört med företagens it-avdelningar. Datacenter är trots allt deras verksamhet, så de har motivationen, stödet från ledningen, den tekniska expertisen och de ekonomiska resurserna. Until skillnad från de flesta företag som är bundna until en specifik fysisk plats kan hyperscalers också söka över hela världen efter platser som erbjuder hållbar energi.
De stora molnleverantörerna har alla satt upp ambitiösa hållbarhetsmål för sig själva. Microsoft har varit koldioxidneutralt sedan 2012 och räknar med att vara det 2030. År 2023 uppnådde AWS sitt mål att matcha 100 procent av den el som förbrukas med förnybar energi, och AWS har åtagit sig att uppnå netto noll koldioxidutsläpp senast 2040.
Och de tillhandahåller alla verktyg för att hjälpa organisationer att spåra och optimera sina molnresurser ur ett hållbarhetsperspektiv. AWS har ett Buyer Carbon Footprint Instrument, Microsoft har Azure Carbon Optimization och Azure Emissions Perception, och Google tillhandahåller ett Cloud Carbon Footprint-verktyg.