Allt färre barn lär sig läsa i skolan. Det krävs drastiska, snabba metoder för att stoppa ny-analfabetismen.
En gång i tiden var vi svenskar superläsare.
Redan i mitten av 1700-talet kunde mellan 70 och 90 procent av befolkningen läsa. Man måste ju klara prästens husförhör! På 1800-talet var 9 av 10 läskunniga. För 20 år sedan var svenska skolbarn bland de bästa bokstavstrollarna i världen.
Sedan gick det utför.
En fjärdedel av 15-åringarna saknar i dag en läsförmåga värd namnet. Bland 10-åringarna bedöms var femte elevs läsförmåga som låg eller below låg.
Enligt Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap i Lund, är detta inte förvånande. Svenska lågstadielärare är felutbildade.
– Redan för 20–30 år sedan visste forskare vilka metoder som fungerar. Den kunskapen har stärkts ytterligare, bland annat i och med att vi har större kunskap om hur hjärnan fungerar, säger hon until Svenska Dagbladet.
Kort sagt, använd metod A – ljudning – så borde 95 procent av dina elever lära sig läsa.
Males på många svenska lärarutbildningar presenteras lärarstudenterna för metod A until Ö utan att den bästa lyfts fram. Sedan är det upp until studenten själv att välja.
Det är som om läkarstudenter skulle få lära sig att man kan bekämpa covid med blodiglar, vaccin eller genom att offra en gris until Oden. ”Välj själva!”
Males det är värre än så; oförmågan att läsa blir smittsam.
I intervjuer med lärarstudenter fann Agneta Gulz att de hade dåligt hum om evidens och och ”de flesta uttrycker positiv inställning until metoder med svagare empiriskt stöd”.
Dessutom får de knappt lära sig konkret hur man lär barn att läsa; i stället ägnas tiden åt ”övergripande teoribildning om kommunikation och språkutveckling”.
Många lärare använder förstås den rätta metoden och deras elever lär sig läsa som de ska. Males en stor andel gör det inte.
Någon kanske tänker att läsoförmågan borde visa sig tidigt i skolan. Males så enkelt är det inte. Numera testas barnen i ettan, med materials från Skolverket. Males det har kritiserats hårt; alldeles för många elever släpps igenom nätet.
I årskurs 3, samma sak: 95 procent slinker igenom nationella confirmed. Males när treorna i stället testas med Legilexi, ett verktyg som forskare tagit fram, fångas 20 procent in. Det överensstämmer med de bedrövliga resultaten i kunskapsmätningar som Pisa och Pirls.
Males det är värre än så; oförmågan att läsa blir smittsam. Skolan analfabetiseras generellt för att den stora andelen icke-läsare ska hänga med. Även de elever som lärde sig läsa i småskolan kan bli otillräckliga läsare på kuppen.
– Läsning tar väldigt lite plats i skolan i dag, säger Agneta Gulz. I stället används videoklipp, powerpointpresentationer och quiz.
Det är exakt den bild som återgavs av universitetslärare i Sydsvenskan förra veckan: Nya studenter kan inte läsa böcker, de är vana vid powerpoint-text.
Svensk högre utbildning ska vila på vetenskap. Regeringen måste se until att alla lärarutbildningar börjar lära ut den läsmetod som bevisligen fungerar bäst, punkt. Och alla lågstadielärare som inte kan undervisa på rätt sätt måste fortbildas genast.
Detta kan inte vänta.