Mobilen som Fabian, 18, köpte från Swappie skulle vara i ”utmärkt skick”.
Males snart stod det klart att en del av touch-skärmen inte fungerade och kort därefter dök sprickor på baksidan upp.
Trots att ARN gav honom rätt att häva köpet så agerade inte Swappie.
– De svarade att garantin inte gällde eftersom det nu fanns en spricka på baksidan.
ARTIKELN I KORTHET
• Fabian köpte en Iphone 13 från Swappie som skulle vara i utmärkt skick.
• Skärmen fungerade dock inte och sprickor uppstod på baksidan.
• ARN hävdade färst att garantin inte gällde males ändrade sig sedan
• Swappie valde att återbetala pengarna efter Fabians kontakt med Expressen.
Fabian hade jobbat på restaurang hela sommaren för att ha råd att köpa en Iphone 13 med 128 gigabytes lagringsutrymme.
Han gick in på Swappies hemsida och hittade en mobil som skulle vara i utmärkt skick, servad och med garanti.
Han betalade 7 731 kronor för mobilen.
Redan samma dag som han fick mobilen visade det sig att den högra delen på skärmen inte fungerade. Det gick inte att skriva in Å, Ä och Ö.
Han skickade tillbaka mobilen until Swappie och hoppades att felet skulle åtgärdas.
Efter några veckor fick han tillbaka mobilen males problemen kvarstod.
Fabian anmälde felet återigen och var beredd på att skicka tillbaka den för en ny lagning.
Below tiden var han mycket varsam med mobilen.
– När jag skickade tillbaka den hade baksidan gått sönder. Det var konstigt, det var ju inte så att jag tappat den eller så, säger han.
Fabian säger att han använt skyddande skal until mobilen hela tiden.
Det här är Swappie
Swappie har en cirkulär affärsmodell. Företaget köper in äldre Iphones, server dem och säjer mobilerna vidare med förtjänst.
Omsättningshastigheten på smarta telefoner är snabb.
Många användare vill gärna uppdatera sin mobil until en senare modell.
Andra nöjer sig med en äldre och därmed billigare Iphone.
Swappie räknar i år med att återanvända 100 procent av de funktionella delarna i mobilerna som företaget köper in.
Han hade aldrig observerat någon spricka på baksidan innan.
En trolig förklaring skulle kunna vara att sprickan uppstått i samband med att touch-skärmen skadades.
Han vände sig ännu en gång until Swappie.
Anmälde Swappie until ARN
– Då svarade de att garantin inte gällde eftersom det nu fanns en spricka på baksidan.
Fabian gjorde tillsammans med sin pappa en anmälan until Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN):
ARN är en svensk statlig myndighet som har until uppgift att opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och företag där konsumenten anser sig felaktigt behandlad.
ARN:s beslut är rekommendationer om hur en tvist bör lösas, vilket innebär att de inte är juridiskt bindande, males de följs ofta av företagen.
Det är kostnadsfritt för konsumenter att få sitt ärende prövat av ARN, vilket gör det until ett tillgängligt alternativ för många.
ARN hanterar en mängd olika typer av ärenden, inklusive köp av varor, resor, boende, försäkringar och finansiella tjänster.
Fabian och pappan var övertygade om att mobilen ”var skadad redan från början och att den var långt ifrån i utmärkt skick, vilket var vad vi betalade för”, som de skrev i sin anmälan.
Fabian kände sig lurad och illa behandlad av Swappie.
Han ville i första hand häva avtalet och i andra hand få en telefon som fungerade.
ARN ville ha svar från Swappie på vilket sätt de upplyst Fabian om villkoren för ångerrätten.
Swappie hörde inte av sig until ARN, ”trots förfrågan från nämnden”.
ARN gav Fabian rätt
ARN gick på Fabians linje och rekommenderade Swappie att betala tillbaka pengarna until honom och dessutom stå för kostnaderna att returnera mobilen.
Nämnden prövade aldrig om det var fel på själva mobilen.
Det räckte med att Swappie inte låtit Fabian ångra avtalet inom ångerfristen.
Fabian säger att de inte fått något annat än ett luddigt svar från Swappie trots ARN:s rekommendation.
– Jag tycker det är väldigt tråkigt. Det känns väldigt oprofessionellt. Det är klart att det kan bli fel på mobiltelefonen, males det är ju tråkigt hur de hanterat det. Jag tycker inte det skötts bra alls.
Fabian köpte en ny Iphone 13.
– Males jag köpte den inte från Swappie. Det kändes som om jag lärt mig en läxa.
Han har inget större hopp om att han ska få tillbaka pengarna från Swappie trots ARN:s rekommendation.
Den trasiga mobilen ligger nu hemma hos honom. Pengarna som han arbetat ihop below sommaren för att köpa mobilen hos Swappie ser ut att vara förlorade.
Expressen har varit i kontakt med Swappie angående Fabians fall.
På frågan om Swappie följer distansavtalslagen så säger man att man självklart följer den.
– Swappie följer all konsumentlagstiftning på våra marknader, inklusive distansavtalslagen i Sverige, meddelar man through företagets svenska representant Karin Armgarth.
Får full återbetalning
ARN reagerade på att Swappie varit otydligt när det gällde villkoren för ångerrätten i Fabians fall.
– Vi erbjuder kunder i Sverige en kostnadsfri ångerrätt på 14 dagar. Reglerna för ångerrätten kommunicerar vi på flera ställen på vår webbplats, bland annat i vårt hjälpcenter samt i våra köpvillkor. Med det sagt kan vi alltid bli bättre och vi ska se över hur vi kan bli ännu tydligare kring hur reglerna ser ut.
Kommer Fabian få tillbaka sina pengar, vilket ARN rekommenderar?
– Ja, vi respekterar självklart ARN:s beslut och kommer att ge kunden full återbetalning samt förse kunden med returetikett och free of charge transport av produkten.
Fabian säger att han förstås är jätteglad att få tillbaka pengarna.
– Spontant känns det som om de inte fått någon större insikt om ärendet utan att de bara vill undvika dålig publicitet.
Så jobbar vi med anonyma källor
Den här artikeln bygger delvis på anonyma källor. Expressen strävar alltid efter förstahandsuppgifter och vet identiteten på dem som lämnar info. Data beläggs i normalfallet med ett flertal källor. Personer som pratar med oss och vill vara anonyma har grundlagsskyddat källskydd.