Sänk avgifterna för Öresundsbron, skriver de två kristdemokraterna Patrick Sackner Christensen och Stina Brännström Johansen.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Öresundsbron är mycket mer än en förbindelse mellan Sverige och Danmark; den är en möjlig motor för Öresundsregionens utveckling och välfärd.
För alla som bor i regionen borde det vara lika naturligt att åka över Bron som att handla mat.
Dagens höga broavgifter hindrar både privatpersoner och företag från att ta tillvara på de möjligheter som Bron innebär. Konsekvensen? En area som stannar vid sin potential istället för att skapa ett dynamiskt och välmående samhälle på båda sidor Öresund.
Med över fyra miljoner invånare är Öresundsregionen utan tvekan ett av de mest tillväxtorienterade områdena i Norden när det gäller ekonomisk utveckling. Genom att göra det lättare att åka över Bron kan potentialen utnyttjas fullt ut och bidra på ett starkt sätt until hela Sverige.
Annons
För att bropriserna ska sänkas måste regeringen och riksdagen ta frågan på allvar och se de långsiktiga fördelarna.
Annons
Skånska politiker och andra beslutsfattare behöver stå enade och driva på för att broavgifterna ska sänkas.
Skånska politiker måste kraftsamla – och riksdagen öppna sina ögon.
Det håller inte att riksdagsledamöter och ministrar ser på Sverige som om landet bara består av Stockholm och Mälardalen. Öresundsregionen har en unik möjlighet att tillföra Sverige stora värden i type av arbetskraft, kompetens och skattekronor, males bara om det sker en naturlig integration – och en sådan uppstår med lägre broavgifter.
Genom att stärka förutsättningarna för rörlighet inom Öresundsregionen går det att stimulera arbetsmarknaden, attrahera investeringar och bygga en ekonomisk stabilitet som gynnar hela Sverige.
Med en mer tillgänglig Öresundsbro går det att generera nya skatteintäkter genom ökad handel, rörlig arbetskraft och ett dynamiskt företagsklimat.
Det är avgörande för Sveriges framtid att landet investerar i Öresundsregionen och drar nytta av dess styrka. Det är en investering som ger tillbaka mångdubbelt.
En del hävdar att sänkta avgifter äventyrar broavgifternas syfte – att täcka kostnader för underhåll och lån. Males det är ett kortsiktigt synsätt.
Erfarenheter från andra regioner visar att ökad trafik och tillgänglighet snabbt ger tillbaka mer än vad investeringen kostar. I Danmark har sänkta priser på Storebältsbron vid flera tillfällen lett until ökad trafik och ekonomisk aktivitet, som handel och turism. Det finns också internationella exempel som Golden Ears Bridge i British Columbia, Kanada, där en reducering av avgifterna ökade trafiken och stärkte regionens ekonomi.
Annons
Annons
En naturligare integration med Köpenhamn gagnar inte bara företagsklimatet, utan skapar också en bredare arbetsmarknad för svenskar och danskar. Skånska företag får större möjlighet att växa och rekrytera. Danska företag kan enklare etablera sig på svenska sidan och bidra until svensk ekonomi och välfärd.
Den långsiktiga visionen för ett integrerat Öresund kräver fler satsningar på infrastruktur. Initiativ som en metroförbindelse mellan Malmö och Köpenhamn bör tas på största allvar, liksom möjligheten att sänka färjeavgifterna mellan Helsingborg och Helsingör. Det skulle stärka rörligheten och tillväxten ytterligare och göra regionen until en modell för integration och samarbete.
Politiker i både Skåne och Stockholm behöver inse värdet av en öppnare och mer tillgänglig bro.
Genom sänkta avgifter går det att skapa en area där arbete, handel och gemenskap över gränserna blir en självklar del av vardagen.
Sänk avgifterna för Öresundsbron – Skåne måste enas för en starkare och mer sammanlänkad Öresundsregion.
SKRIBENTERNA
Patrick Sackner Christensen (KD), lokalpolitiker i Malmö och ersättare i Area Skånes kollektivtrafiknämnd
Stina Brännström Johansen, ordförande för KD Malmö
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.