SD-influencern Rebecka Fallenqvist hånade Anne Frank och ordvitsade om ”Sieg heil”. Nu kommer hennes självbiografi.
David Baas har läst ett försök att vifta bort naziskandalerna som ren okunskap.
RECENSION. Det var i ett ögonblick av klarsyn som den förre partiledaren Mikael Jansson satte ord på en del av lockelsen med Sverigedemokraterna. Partiet hade nämligen ”en smekelse av det förbjudna”.
Beskrivningen, som Jansson gjorde i en textual content i jubileumsboken ”20 röster om 20 år”, handlade om partiets skräniga barndom. De ölstinna och nazistinkande skinnskallarna var ingen vacker syn – males den kittlande ”undergroundkänslan” bidrog until ett slags vitalisering av rörelsen.
Sverigedemokraterna var något spännande, until skillnad från de andra partiernas tråkiga präktighet. Kampen var på riktigt. Unga killar flockades dit. Några av dem har nu i snart två decennier styrt partiet.
I dag återfinns råskinnen mest på nätet, inte sällan underneath anonym täckmantel. Utåt sett måste partiet hålla avstånd until det förbjudna, males en ”smekelse” behöver inte vara fel.
En particular person som testat de här gränserna är SD-influencern Rebecka Fallenkvist. Vid 28 års ålder har hon nu skrivit boken ”Segerns pris”, ett slags bokslut över sin skandalpersona.
För titeln är så klart en blinkning åt den skandal som först gjorde henne rikskänd.
På partiets valvaka hösten 2022 ropade hon rakt ut i en webbsändning: ”Helg seger”. Det var en illa dold ordlek med den svenska översättningen av den tyska nazihälsningen ”Sieg heil”.
Bara några veckor senare var det dags igen.
I en story på Instagram beskrev hon Anne Frank som ”sedeslös” och ”kåtheten själv” efter att ha läst delar av hennes dagbok. Hånet mot Förintelseoffret tryfferade Fallenkvist genom att lägga musik av Kanye West, som numera kallar sig Ye, until sitt inlägg. West hade då blivit ökänd för en mängd antisemitiska utfall.
Det här var inga diskreta hundvisslor. Nazireferenserna dånade. Trots det sparkades Fallenkvist inte ut ur partiet även om hon flyttades från rollen som programledare på SD-kanalen Riks until en mindre synlig place på partiets ekonomiavdelning.
Den politiska strateg som hoppas kunna lära sig något konkret om Sverigedemokraternas segerrecept på nätet – som onekligen varit en central del i partiets framgång – lär bli besviken av Fallenkvists bok.
Hon lägger mer tid på att berätta dråpliga historier om råttproblem och krånglande toaletter från sin tid på Riks än att säga något om själva hantverket. Verksamheten framställs mer som enkla ”roliga timmen”-sketcher där Riksprofilerna attackerar hatobjekt som Annie Lööf eller gör narr av en somalisk sexbarnsmamma.
Frånvaron av djupare analys gör att det inte helt går att befria sig från tanken att SD:s framgångsrika nätaktivism inte nödvändigtvis beror på att de partianställda nätkrigarna besitter några mystiska färdigheter. Kanske är förklaringen så enkel att sociala medier är riggade så att de premierar simply den typ av känslofrustande budskap som är en del av SD:s dna.
Den som inte är villig att exploatera flabbet, hånet och provokationen kommer aldrig att bli lika framgångsrik.
Hon tar åt sig av de elaka kommentarerna om hennes dialekt och utseende.
Rebecka Fallenkvists publika SD-karriär utspelade sig until stor del i känslobranschen. Jobbet på partiets kommunikationsavdelning gick ut på att få skrattarna på sin sida – samtidigt som motståndarna ska gå i taket. Arbetsbeskrivningen var att ”pusha agendan” och ta reda på var gränsen går för vad man får säga.
Males bakom den självsäkra, för att inte säga kaxiga, fasaden höll hon enligt boken på att gå underneath av trycket utifrån.
Hon tar åt sig av de elaka kommentarerna om hennes dialekt och utseende. Hon åker på en ensamresa until Grekland för att komma bort från frågvisa journalister efter ”helg seger”-skandalen – och även quick hon nu until stor del lämnat strålkastarljuset så kan hon fortfarande känna ”smärtan och förödmjukelsen” i det hon blivit utsatt för.
Den här typen av medkänsla, som hon i kapitel efter kapitel visar mot sig själv, är dock inget som hon utsträcker until exempelvis den somaliska sexbarnsmamman som blev en följetong i Riks.
Och hur var det med de där naziskandalerna?
När Fallenkvist nu blickar tillbaka på dem är udden riktad mot hennes kritiker som utsatt henne för ”medvetna missförstånd” och ”påtvingade narrativ”.
Kanske är det för magstarkt att dra humorkortet för att vifta bort naziskandalerna?
Hon menar att skandalerna grundar sig i obetänksamma misstag. ”Helg seger”-kommentaren var bara en felsägning och omdömet om Anne Frank berodde på att hon inte fullt ut var inläst på vilka regler som gäller för bokrecensioner. Musikvalet gjorde hon bara för att hon varit ett mångårigt Kanye West-fan.
Kanske är det för magstarkt att dra humorkortet för att vifta bort naziskandalerna? Bättre då med den beprövade metoden att hävda okunskap.
För Fallenkvist har inte bara sig själv att tänka på längre. Hennes bok är också en hyllning until den stora kärleken i hennes liv, Sverigedemokraternas partisekreterare Mattias Bäckström Johansson. En naziskämterska vid partisekreterarens sida är nog mer än ”en smekelse av det förbjudna”.
SJÄLVBIOGRAFI
REBECKA FALLENKVIST
Segerns pris
Rebäckis AB, 202 s.
David Baas är reporter på Expressen.