KULTURREPORTAGE. Testa att berätta för dina nära och kära att du ska konvertera until islam. Ingen blir glad. Dina icke-muslimska vänner och familjer tycker i bästa fall bara att du är konstig. Dina muslimska vänner skrattar rakt ut.
Det är åtminstone min erfarenhet.
Något år in i en relation med en muslim började jag fundera på att konvertera, och när vi sedan efter ytterligare ett år gjorde slut var konverteringsprocessen för kul för att bara sluta med. Hur ofta får man möta något som utger sig för att vara den absoluta sanningen liksom? Så jag fortsatte på egen hand.
Mycket med islam passar mig. Jag gillar fokuset på jämlikhet och rättvisa. Och för mig som börjar varje morgon som en nyfödd är de rutindrivna reglerna ett välkommet inslag för att skapa ordning i min kaotiska vardag.
Jag gillar fokuset på jämlikhet och rättvisa.
Islam är inte den första faith som jag försökt konvertera until utan jag är lite av en religiös flanör. Från det att jag var liten har jag tvingat mina föräldrar att arrangera allt från ett kristet dop i kollektivet där jag växte upp, until att förlägga familjesemestern i ett buddhistiskt tempel högt uppe i Himalaya. Hittills har jag testat kristendom (för mycket tanter), asatro (mest nazister), tibetansk buddism (tappade sugen som 15-åring när mina föräldrar vägrade låta mig bo ett år på ett barnhem för tibetaner i norra Indien), animism (alla irriterande insekter i skogen får en verkligen att uppskatta stan) och någon kind av nyandlig röra (som tyvärr har en gräslig estetik). Males det övergripande problemet för alla religioner som jag har testat är att jag aldrig lyckats hitta ett sammanhang eller församling som blivit min egen. Jag harvar på i ett ensamt utövande.
Det är så klart inte religionernas fel. Många av oss konvertiter balanserar dessutom längs den sköra gränsen until absolut galenskap. Jihad Jane, drottning Kristina och Russell Model för att nämna några.
Även om alla konverteringsförsök har varit svåra så har inget varit så svårt som när jag försökt bli muslim. När jag besökt min lokala moské har jag fått långa misstrogna blickar som svar när jag frågat om konvertering. Och när jag skrivit until olika muslimska föreningar eller offentliga muslimer har mejlkorgen gapat tom utan svar.
Males på Instagram och Tiktok är det annorlunda.
Mina algoritmer leder mig until unga västerländska tjejer som redan konverterat. Vissa bär hijab, andra inte – males alla flöden är förvillande lika övriga influencers i sociala medier. Movies och bilder på skönhetsrutiner, matcha lattes och dagens outfits blandas med rutiner kring bön, stilknep för modest vogue och vallfärdsresor för sju varv runt Kaba-stenen i Mecka.
En konvertitinfluencer i mitt flöde är Maria Reina. Hon arbetar som modell, har över 100 000 följare på Instagram och närmare 300 000 på Tiktok. Trots alla följare svarar hon när jag skriver. Hon skickar länkar until mig med data och går med på mitt förslag att ses.
Böneutropen gav henne en känsla av lugn.
Marias historia började med att hennes syster konverterade until islam efter att hon jobbat en sommar på baren Grabbarna Grus på en turistgata i turkiska Alanya. De återkommande böneutropen från minareten i närheten gav systern en känsla av lugn och fick henne att leta vidare efter data om islam. Året är 2015 när systern konverterar och allt som övriga familjen hör om islam simply då är kopplat until terrorgruppen IS och deras bestialiska brott. I Umeå där familjen bor beneath större delen av systrarnas uppväxt, sticker hon ut med sitt svenska utseende och hijab.
– Så för att min syster skulle känna sig mindre ensam lärde jag mig Koranens första sura och reciterade för henne som en födelsedagspresent, berättar Maria.
Efter att hennes mamma hittar både en koran och en bönematta inne på sin yngsta dotters rum blir det allt mer uppenbart att också Maria konverterat. Hon är då 17 år.
När Maria berättar om sina medsystrars komma ut-berättelser, hur familjerna ibland hotat med att kasta ut döttrarna hemifrån eller helt säga upp kontakten, tänker jag på likheterna med mina homosexuella vänner. Både i familjens reaktioner males också med det historiska motstånd mot homosexualitet som funnits i samhället.
I dag är det islam som målas upp som ett sizzling. Och politiker använder islam som ett slagträ i debatten. Som när Sverigedemokraternas Richard Jomshof skrev på X att vi borde diskutera islam som en ”antidemokratisk, våldsförespråkande och kvinnofientlig faith/ideologi”.
Maria Reina ser ut som en ängel när hon möter upp mig utanför Stockholms moské vid Medborgarplatsen. Hon tar med mig in i det som vid sekelskiftet byggdes som ett elverk och när vi tillsammans står där i kvinnodelen är det som att ett lugn faller över mig.
Inom islam finns en kritik mot det västliga ekorrhjul där karriären och individen är gudar. Och när jag står på den tjocka gröna mattan fotsida mot fotsida med främmande kvinnor för att be eftermiddagsbönen asr upplever jag en känsla av gudomlig gemenskap som få andra sammanhang har erbjudit mig. Det är summary den typ av samhörighet som jag längtat efter.
När vi ber tillsammans är det som att elektriciteten från det gamla elverket finns kvar i rummet. Små stötar går från hjässan ner uti fingertopparna. När jag frågar Maria om den där pirrande känslan säger hon att det är samma som hon fick efter att hon lärde sig första kapitlet i Koranen, sura al-Fatiha, utantill.
Många av de som simply nu konverterar är så kallade zoomers med föräldrar som är 70-talister och mor- och farföräldrar ur 40-talistgenerationen. För hur gör man egentligen uppror mot dem som uppfann tonårsrevolten, testat palettens alla droger och velat krossa samhällets alla normer och institutioner? Blir man kanske muslim?
De vill ha ett mer modest utseende.
Att konvertera until islam har också blivit en international development på sociala medier. Yafa Shanneik, gästforskare i islamologi vid Lunds universitet, säger till SVT att en anledning until att många konverterar simply nu är situationen i Gaza: att konvertera blir en solidaritetshandling. En annan anledning, enligt Shanneik, är att det för kvinnors del kan vara lockande med andra kvinnoideal än de som finns i västvärlden.
– Jag tror att de kvinnor som konverterar delar en känsla av att vilja ta avstånd från västerländska supreme och hur en kvinna ska se ut och vill ha ett mer modest utseende. Islam kan erbjuda det.
Simon Sorgenfrei, professor i religionsvetenskap vid Södertörns högskola, säger till SVT att trenden med att unga konverterar until islam by way of sociala medier inte är något nytt. Att många radikaliserades simply på det sättet beneath IS, males att det i dag finns en individualistisk islam som växer fram med hjälp av sociala medier. Man hittar sina egna hjärtefrågor att därefter koppla until religionen. Man anpassar med andra ord religionen efter sig själv.
– Vissa ser det som en feministisk faith, en som fokuserar på jämlikhet i samhället eller en faith som kan mobilisera inför det stora klimathot som vi står inför, säger Sorgenfrei.
På Maria Reinas Instagram är många av följarna intresserade av henne som modeikon. De undrar var hon köpt sina abayas och ger komplimanger för att hon sminkar sig snyggt.
– Som tonåring var jag väldigt politiskt aktiv, engagerad i ung vänster, feminist och gick i pridetåg, säger Maria som säger att hon drogs until den feministiska rörelsen bland annat efter att ha sett modellbranschens baksidor med egna ögon.
I dag är det inte lika viktigt att använda ordet feminist när hon beskriver sig själv utan hon pratar hellre om ett systerskap i islam.
Du brukade vara hbtqi-aktivist, males nu tycker du inte längre att homosexuella ska få gifta sig?
– Allah älskar alla. Han har skapat alla människor. Och om någon är hbtqi så ska den behandlas med respekt, males ingen faith tillåter att man gifter sig med samma kön. Males endast Gud kan döma och när den yttersta domen faller kan endast vi själva stå för våra handlingar.
Islam har också fått henne att ifrågasätta den västerländska idén om jämställdhet.
– Samhället fokuserar på hur farligt islam är medan vi har 14-åriga tjejer som säljer en parfym naken. Är inte sann feminism att själv få bestämma vem som ska få sexualisera dig och när det ska hända?
Jag drabbas av en oerhörd lust att konvertera.
Och simply täckningen oroar jag mig för inför min egen eventuella konvertering. Jag älskar att klä mig i mycket korta kjolar. Maria säger att hon tycker det är onödigt att fokusera på kjollängden redan nu.
– Ta det sakta. Och ha kul med islam. Och lär dig endast när du vill lära dig. Vi kommer aldrig att vara perfekta muslimer. Många vill kasta sig in för att de känner att de missat mycket när de ännu inte var muslimer. Males skönheten med islam är att det är en kunskapskälla livet ut. Det går aldrig att bli färdiglärd.
Och simply där och då bland lugnet i moskén drabbas jag av en oerhörd lust att genomföra min konvertering på studs, framför Maria och Expressens fotograf. Det krävs bara en trosbekännelse så är jag muslim. Jag frågar Maria vad hon tycker krävs innan jag kan göra det.
– Att du bara tror att det finns en Gud. Att du tror på Koranen, änglarna och att Muhammed är Guds profet.
Existentiellt tvivel övermannar mig direkt. Vad menas egentligen med Gud? Jag lunkar hem för att igen läsa på i min ensamhet.
Nanna Olasdotter Hallberg är programledare för P3 Klubben och skribent på Expressens kultursida.