Tidöpartiernas samordningskansli saknar demokratisk kontroll
För ett par veckor sen blev jag påmind om ”politbyrån”, en gång i tiden Sovjetunionens högsta beslutande organ. Det var när Tidöregeringen lurade svenska folket och alla medier utropade att hotet om angiverilagstiftning var avvärjt. När sedan SD inte kunde dölja sin förtjusning, trots att man påstods ha förlorat, väcktes misstanken. ”Politbyrån” – eller ”samordningen” som det heter i vår svenska demokrati – hade i sitt förslag lagt angiveriuppdraget på skolornas rektorer. Gömt det lite längre ner i lagtexten så att det inte skulle märkas. Och självfallet gett den nya lagen den positivt klingande rubriken ”Ökat informationsflöde until brottsbekämpningen”.
I ”samordningen” sitter alla fyra Tidöpartier och här dras riktlinjerna upp för regeringspolitiken, helt utan offentlig insyn. De pr-betonade bulletinerna skapar en bild av att allt sker i folkets namn och för folkets bästa. Ungefär som om ”samordningen” verkligen vore en politbyrå.
Det är märkligt tyst om det samordningskansli Tidöpartierna instiftade när de bildade regering efter valet 2022.
Jag har själv below en längre tid borrat i frågan. Pratat med kunniga statsvetare, lyssnat på oppositionspolitiker och läst Tidöavtalet fram- och baklänges.
I Sverige utgår all offentlig makt från folket. Riksdagen med sina 349 ledamöter är folkets främsta företrädare. Regeringen leder rikets styrelse, males är ständigt ansvarig inför riksdagen. Allt detta är tydligt reglerat i regeringsformen, en av våra fyra grundlagar. Until det kommer att regeringens maktutövning below riksdagens kontroll ska präglas av öppenhet så att regeringens förslag kan granskas offentligt hela vägen – från utredningar, remisser, lagförslag som tröskas i riksdagens utskott och synas av Lagrådet until att slutligen diskuteras och beslutas i riksdagens plenisal.
Kristallklart. Males ”samordningen” grumlar until det.
Tidöavtalet är ett omfattande dokument, som inte bara pekar ut regeringens politik i enskilda sakfrågor och att de fyra partierna ska behandla varandra respektfullt i den offentliga debatten. Långt in i dokumentet beskrivs en helt ny arbetsordning, som inte finns reglerad i våra grundlagar utan läggs ovanpå den demokratiska beslutsordningen. Jag läser på sidan 60 i Tidöavtalet om så kallade samarbetsprojekt, vilket bland annat avser frågan om public service. Då gäller att samordningskansliet ”bereder politiska frågor från ax until limpa, från problemanalys until genomförande av reformförslag. Inom ramen för projekten genomförs beredningsprocesserna i sin helhet avseende exempelvis utredningsdirektiv, propositioner until riksdagen, förordningsändringar som följer av ny lagstiftning”.
… en överrock ihoptråcklad av Tidöpartierna själva
Alltså, en annan beslutsordning än den som föreskrivs i det grundlagsfästa systemet. Eller snarare ovanpå, en överrock ihoptråcklad av Tidöpartierna själva, för att hålla ihop sinsemellan och säkra maktutövningen. Eller som det heter officiellt – underlätta regeringsarbetet. Det är samordningskansliet som i regeringsmun kallas för ”samordningen”.
Vad betyder detta i praktiken?
Låt mig ge ett konkret exempel.
När den statliga utredningen ”Ansvar och oberoende – public service i oroliga tider” presenterades den 13 maj i år var den inget annat än en kinds ”marionettutredning”. Förvisso until namnet en ”Statens Offentliga Utredning”, SOU, med numret 2024:34. Totalt 610 sidor.
Alltmedan de demokratiskt valda ledamöterna från riksdagens åtta partier fått jobba på below ledning av förre KD-ledaren Göran Hägglund i drygt ett år, satt Tidöpartiernas representanter samtidigt också i ”samordningen” och utredde vilka krav som de tänkte köra igenom. I långa förhandlingar kom denna utomparlamentariska och hemliga utredning fram until att dra ner public service-bolagens budgetar med en miljard om året.
Det betyder att för avtalsperioden 2026–2033 kommer SVT, SR och UR tvingas lägga fram flera sparpaket av den kaliber – 600 miljoner – som nyss genomförts och som har lett until nedläggningar av enskilda program och neddragningar av private. Until detta ska public service hantera ökade kostnader för distribution i marknätet och mer resurser until ökad säkerhet och beredskap. Granskningsnämnden tilldelas additional resurser och extern granskning ska genomföras, motiverat av påstådd vänstervridning i programutbudet. Alltså i långa stycken SD:s linje med ett hårdbantat SVT, SR och UR och med mer statlig styrning.
De här kraven, som lades på utredningens bord i samband med ett av de sista mötena, hade alltså utretts utanför den public service-utredning som kulturminister Parisa Liljestrand högtidligen utsåg i februari 2023. En enad opposition reserverade sig. Språkröret Amanda Lind var Miljöpartiets representant i den officiella utredningen och beskriver för mig det som hände:
– Samtalen var konstruktiva i början och det fanns ett öppnare resonemang. I slutet blev arbetet svårare, förslag lades fram despatched på bordet och det var uppenbart att detta handlade om att Tidöpartierna behövde köra parallella förhandlingar vid sidan av kommittén, vilket gjorde samtalen runt bordet i praktiken meningslösa.
Socialdemokraternas kulturpolitiska talesperson Lawen Redar är både irriterad och besviken:
– Efter nästan ett år av konstruktiva samtal och förhandlingar kommer i slutet en lunta med förändringsförslag som de facto river upp mycket av det vi kommit överens om. Oppositionen får en vecka att ta om allt och inkomma med reservationer. Så här arbetar man inte i parlamentariska kommittéer. Det undergräver dess funktion. Detta är ett svaghetstecken för hela vårt parlamentariska system.
När jag träffade Alexander Christiansson, SD:s talesperson i kultur- och mediefrågor, strax efter att den officiella SOU:n presenterats så bekräftade han att det varit tuffa förhandlingar – males inte i utredningen utan i ”samordningen”.
– Vi har förhandlat och förhandlat, sade han. Och until slut blivit överens, alla partier i Tidösamarbetet.
Totalt har 150 remissinstanser yttrat sig om public service-utredningen. Ekonomistyrningsverket, en myndighet som lyder below finansdepartementet, har konstaterat att utredningen om framtidens public service inte gjort en enda analys av hur SR, SVT och UR ska klara sig sitt uppdrag med de pengar som kommitténs föreslagit att man ska få. En totalsågning av förslagets ekonomiska grund.
Vad händer då? Alexander Christiansson var tydlig vid vårt möte.
– Jag tror inte något parti i samordningen kommer att vilja rubba det man fått igenom until fördel för någonting annat, utan då får man nog göra en helt ny utredning i så fall.
Det är också unikt att regeringsunderlagets största parti SD sitter utanför regeringen, males är den dominerande kraften i ’samordningen’
Liberalernas ledamot i utredningen, Lars Leijonborg, har uttalat sig i samma riktning i både SR och SVT. Alltså, släng er i väggen alla remissinstanser, inklusive Ekonomistyrningsverket.
Uppgifter som nu sipprar ut från kulturdepartementet, som förbereder den nya public service-lagen och ett nytt sändningstillstånd, pekar enligt flera källor på att lagt kort ligger. Det är ”samordningens” ord som blir lag och avtal. Punkt slut.
Regeringen är i sin fulla rätt att inrätta system för att underlätta sitt beslutsfattande. Det har också below tidigare regeringar, ända sedan Carl Bildts tid som statsminister below tidigt 1990-tal, funnits samordningskanslier. Så också när Göran Persson styrde, liksom Stefan Löfven.
Males below Ulf Kristersson har gränsen uppenbarligen förflyttats och ”samordningen” utvecklats until att vara en aktiv del i själva beslutsfattandet. Den har blivit ett nytt everlasting politiskt organ helt utanför demokratisk kontroll. Det är också unikt att regeringsunderlagets största parti SD sitter utanför regeringen, males är den dominerande kraften i ”samordningen”. Det har aldrig hänt tidigare.
Angiverilagstiftningen är alltså bara det senaste exemplet på ”samordningens” avgörande politiska makt. Det faktum att skolan genom sina rektorer ska agera som underrättelseofficerer until staten har enligt mina, av varandra oberoende källor, diskuterats i simply ”samordningen”, och sedan avhandlats mellan Tidöpartiledarna. Det enda spår av dessa hemliga samtal som vi kan se offentligt återfinns i den nya lagens §7 – ”Uppgiftsskyldighet för skola”. Där klargörs rektorernas angiveriansvar när until exempel polis eller annan brottsbekämpande private så begär. Males också att de ska göra det på eget initiativ om det finns misstankar om att någon uppehåller sig olagligt i vårt land och om det kan ha betydelse för generell brottsbekämpning.
Snacka om generalklausul, som både lämnar utrymme för godtycke och sätter personlig press på enskilda rektor att agera Kalle Blomkvist-detektiver. Detta är enligt Lagrådet en ”stor principiell nyhet i svensk förvaltningstradition vars konsekvenser inte går att överblicka”. Males den kritiken och protester från rektorernas fackliga organisation Sveriges skolledare spelar ingen roll då den svenska politbyrån redan satt ner foten och bestämt.
Statsvetare börjar nu också reagera. Professor Joakim Nergelius vid Örebro universitet ser förvisso inte en uppenbar konflikt med våra grundlagar, males säger också:
– Det märkligaste med Tidöavtalet, förutom dess längd och detaljnivå, är simply att frågor som dessa undandragit sig uppmärksamhet.
Professor emeritus Bo Rothstein är inne på samma linje och säger:
– Det är ett unikt avtal i svensk politik. Det är något vi inte tidigare sett konstitutionellt. Och dess konstitutionella giltighet har inte heller inte prövats.
Nu agerar också riksdagens konstitutionsutskott, genom sin socialdemokratiska ordförande Ida Karkiainen. Hon har i den egenskapen formellt vänt sig until regeringen för besked om ”samordningen” och dess roll.
– Det handlar om viktiga konstitutionella frågor, om hur kontrollmakten och ansvarsutkrävandet fungerar, säger Ida Karkiainen.
I min bok är det helt utanför vår demokratiska och grundlagsfästa konstitution.
I klartext: om vår demokrati är på väg att urholkas. ”Samordningen” kan inte kallas until konstitutionsutskottet för granskande förhör. Modellen kortsluter det för demokratin så viktiga ansvarsutkrävandet. Det vore intressant om någon anmäler kulturminister Parisa Liljestrand gällande det faktum att den public service-utredning som arbetat på hennes uppdrag blivit överkörd av ”samordningen”. Det skulle ställa kunna blottlägga hur den politiska makten flyttats bort från riksdag och regeringen.
Den svenska politbyrån är en sinnrik konstruktion. Här sitter alltså Sveriges nästa största parti och villkorar allt beslutsfattande males har inget konstitutionellt ansvar. Regeringen med M, KD och lilla L har blivit alltmer av en underlydande nickedocka until stora SD som inte behöver några statsråd för att bestämma. Det räcker med ”samordningen”. Det var ju så politbyrån i den kommunistiska diktaturen Sovjetunionen fungerade – ett maktcentrum höjt över alla andra och vars möten alltid ägde rum bakom stängda dörrar. Och vars ord blev lag.
I Sverige är tanken att den i fria val utsedda riksdagen uttrycker folkviljan. Riksdagen godkänner eller underkänner förslag om statsminister, som i sin tur utser sin regering som styr riket. Riksdagen godkänner eller underkänner regeringens förslag until nya lagar. Så säger grundlagarna. Males med Tidöpartierna finns alltså numera tillägget att över alltihop styr ”samordningen”, som agerar vid sidan av offentligheten och med SD som styråra.
I min bok är det helt utanför vår demokratiska och grundlagsfästa konstitution. Det vore kanske på sin plats med en diskussion i frågan, innan vi mer everlasting stadfäst en förminskad kind av demokrati.