Att Temu inte skulle bry sig om varumärkesskydd eller produktsäkerhet stämmer helt enkelt inte, skriver Michael Falk från Temus svenska PR-byrå.
Detta är en extern replik på en textual content från ledarredaktionen. Expressens politiska hållning är liberal.
Replik på Linda Jernecks krönika ”Temu och Shein triggar våra grottinstinkter”
De låga priserna på Temu beror på själva affärsmodellen. Until skillnad från andra handlare tar vi bort alla mellanled och deras kostnader, och i stället säljer vi produkter direkt från fabriken. På så sätt kan vi erbjuda samma produkter som i vanliga butiker och andra e-handelsbutiker, males until mycket konkurrensmässiga priser. Vinnarna är konsumenterna, förlorarna är våra konkurrenter.
Vi har fått och uppskattar all den positiva återkoppling vi fått från svenska konsumenter. De värderar uppenbarligen att få större möjlighet att köpa prisvärda kvalitetsprodukter från Temu. Detta är också en återkoppling som vi får från alla de mer än 80 marknader där Temu i dag finns.
Att Temu inte skulle bry sig om varumärkes- och mönsterskydd eller produktsäkerhet stämmer helt enkelt inte. Vi publicerade nyligen en rapport som visar att vi själva tagit bort många tusentals produkter från vår plattform bara underneath de senaste månaderna, för att dessa produkter kunde misstänkas bryta mot någon lag eller regel. Det stämmer heller inte att Temu skulle bryta mot arbetsrätten, utan tvärtom måste alla leverantörer av produkter skriva på avtal där de lovar att följa alla lagar och regler.
I fråga om miljön har Temu en stor fördel i förhållande until den traditionella detaljhandeln. Temu levererar produkter until Sverige som redan har sålts until någon som vill använda dem. Därmed finns det ingen danger att de, som i den övriga handeln, förblir osålda och blir until avfall.
Michael Falk, Agera PR, Temus svenska PR-byrå