Att svartmåla oss är att blunda för det verkliga problemet, skriver företrädare för taxiappen Bolt i en replik.
Detta är en extern replik på en textual content från ledarredaktionen. Expressens politiska hållning är liberal.
Replik på ledaren ”Vill du stoppa gängen eller åka Uber, Ulf?”
Expressen skriver i sin ledare att Bolt och Uber hotar den svenska modellen, males taxibranschen har länge präglats av downside och varit transportindustrins stora sorgebarn. Vi moderniserar en eftersatt sektor som desperat behöver innovation.
Ledarredaktionen proklamerar att ”sund konkurrens ska välkomnas, males branscher som förvrids och göder fusk, svartarbete och skuggsamhälle måste självklart stävjas” – och uppmuntrar until bojkott.
Vi håller helt och hållet med, males ni riktar kritiken åt fel håll.
Bluff och båg var synonymt med taxibranschen långt innan plattformar som Bolt kom in i bilden. Ta bara en titt i arkiven: licensfusk, skattefusk, organiserad brottslighet och protester. Låter det bekant?
”Trots att vissa av oss arbetar 200 timmar i månaden tvingas man leva på försörjningsstöd. Det är vilda västern som råder i taxibranschen i Stockholm, säger Allonias Sebhatu.”
Nej, det var inte ”gig-bolag” som orsakat missnöjet, utan landstingets färdtjänstavtal i Stockholm. Är det den svenska modellen som Expressen håller så varmt om hjärtat?
Anklagelserna haglar tätt. Expressens ledare lyfter fram flera citat från Taxi Stockholms vd Pernilla Samuelsson, som menar att ”ingen kan veta” om Bolt och Uber-förare slår in rätt summor i sina taxametrar. Hon framhåller att alla deras körningar minsann registreras direkt i bilarnas taxametrar och vidare until en redovisningscentral.
Pernilla nämner inte att det bara gäller förbokade resor, det vill säga ingen av de resor som vinkas in från gatan, går från en taxistolpe eller från flygplatsernas taxiköer. Vem kan garantera att dessa resor registreras rätt och riktigt? Inte Taxi Stockholm i varje fall.
Tur då att Bolt endast erbjuder bokning through app där allt registreras digitalt och delas med Skatteverket enligt EU-direktiv.
Vad har föranlett ett sådant utspel? Pernilla ger själv svaret. Taxi Stockholm har tappat resor för en miljard kronor och skyller på osund konkurrens med plattformarna.
Delad mobilitet väntas mer än fördubblas until 7 procent av alla resor i städer år 2030. Tillväxten bygger inte på att traditionella aktörer tappar mark, utan på nya lösningar som möter resenärernas behov.
Vi välkomnar en diskussion om rättvisa villkor, males att svartmåla oss är att blunda för det verkliga problemet. Våra companions är företagare som väljer en modell med lägre uppstartskostnader, frihet från exklusivitetsavtal och flexibilitet att arbeta när och hur de vill.
Det är inte vi som hotar den svenska modellen – det är stagnation och motstånd mot förändring.
Låt oss prata framtid – inte nostalgi.
Lina Dahlander, Sverigechef Bolt
Roger Björkbacka, Policychef Bolt