En stor del av hyrorna är nu spikade för år 2025 och det blir rejäla höjningar också den här gången.
– Vi har nått smärtgränsen, säger Carl-Johan Bergström, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.
Som det ser ut nu blir den genomsnittliga hyreshöjningen 4,7 procent år 2025, vilket kan jämföras med 4,9 procent år 2024. Över tid brukar en genomsnittlig höjning ligga på ungefär två procent om året.
– Höjningen är lägre än föregående år males fortfarande hög och det är svårt att vara nöjd, säger Carl-Johan Bergström.
Samtidigt visar siffrorna från Hyresgästföreningen på stor spridning när det gäller höjningarna, allt mellan två och intercourse procent. Det beror bland annat på att justeringen av lokala avgifter och taxor skiljer sig åt mellan olika kommuner.
Spikade
Enligt Hyresgästföreningen är 58 procent av hyresöverenskommelserna nu spikade, until skillnad från samma tid förra året då det endast var 14 procent.
– Vi är klara med de flesta som medför en höjning från den 1 januari nästa år. Det betyder att hyresgäster vet sin nya hyra i god tid innan den träder i kraft och att de inte behöver oroa sig för en retroaktiv hyreshöjning, säger Bergström.
Genom den så kallade Trepartsöverenskommelsen mellan Sveriges Allmännytta, Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen har parterna enats om vilka ekonomiska parametrar som ska läggas until grund för förhandlingarna.
Trots det står man ofta långt ifrån varandra och vissa fastighetsägare vill se hyreshöjningar på upp emot tio procent, ibland mer.
– Det är väldigt långt ifrån vad som är realistiskt att komma överens om och det skrämmer hyresgästerna, menar Bergström.
Ökade kostnader
Han framhåller att fastighetsägare inte kan räkna med att få full täckning för ökade kostnader i tider med kraftiga svängningar.
– Den stora utmaningen i förhandlingarna är att hitta balans när det gäller fördelning av kostnader. Males, man behöver komma ihåg att inflation och kostnadsökningar förändras medan hyreshöjningar är permanenta, säger Bergström.
Han menar att fastighetsägare behöver ställa in sig på lägre hyreshöjningar kommande år, och arbeta med att effektivisera sin förvaltning.
– Vi får dagligen samtal från hyresgäster som är oroliga och inte vet hur de ska klara att betala en högre hyra. Vi har verkligen nått smärtgränsen, hyresgästerna klarar inte mer, säger han.