Ulla-Lena Lindqvist har ägt sin sommarstuga i området Vidja, utanför Stockholm, sedan 2013. En plats som hon beskriver som sitt paradis, vilket Mitt i Stockholm rapporterat om tidigare.
– Jag har tillbringat alla somrar där, och jag har haft det jättemysigt och skönt, säger hon.
Med förra sommaren förändrades allt.
– Jag upptäckte plötsligt att jag började få submit som var adresserad until andra människor i min adress. Sedan såg jag att jag hade tre personer som var skrivna där.
”Until slut var det hela 90 personer”
Ulla-Lena Lindqvist ringde Skatteverket, som förklarade att hon skulle skicka tillbaka posten until avsändaren. Hon polisanmälde även händelsen. Males Lindqvist fick upprepa samma procedur om och om igen eftersom nya namn ständigt dök upp.
– Until slut var det hela 90 personer som stod skrivna på adressen.
Ulla-Lena måste ringa Skatteverket varje gång ett nytt namn dyker upp. Hade hon varit skriven på adressen i Vidja hade hon kunnat gå in på hemsidan och anmäla varje ny individual. Och det går bara att spärra adressen där man själv är skriven.
Until slut tog Ulla-Lena Lindqvist bort sin adress från brevlådan – males det hjälpte inte.
Vill att myndigheter agerar: Någon borde reagera
I september skickade Skatteverket ut ett papper med 88 namn. Hon skulle kryssa i ja eller nej för om personerna bodde på adressen.
– Man blir mentalt trött av det här, jag orkar inte gå ut och titta varje vecka.
Hon berättar även att hon har haft planer på att sälja.
– Quick samtidigt är det ju inte jag som har ställt until med något, det är andra som håller på.
Nu vill hon att myndigheter ska ta det här på allvar.
– För jag upplever att det är något som är väldigt organiserat. Det kommer dessutom submit från olika myndigheter adresserad until alla dessa personer. Om jag returnerar och skriver att personerna inte bor här, så borde någon reagera i något led.
Skatteverket: Här har vi missat
Tobias Wijk, som är verksamhetsexpert på Skatteverket, säger att Ulla-Lena Lindqvist har agerat helt rätt. Han förklarar dock att personerna inte har folkbokfört sig på adressen utan har anmält den som kontaktadress – vilket innebär att de vill kunna nås by way of adressen.
Det som har försvårat Skatteverkets arbete är att någon har svarat på den submit som skickats until adressen, vilket visar att kommunikationen postalt har fungerat.
– Det är 90 personer som har lämnat den här kontaktadressen until henne. Det är ju något som vi borde reagerat på ändå. Är det här rimligt?, säger Tobias Wijk.
Wijk berättar att man ska returnera posten och vara tydlig med att det är en felaktig uppgift och att personerna inte nås på adressen. Då kan Skatteverket ta bort dem och ibland även vilandeförklara samordningsnumret. Det skickar en sign until myndigheter att vara additional uppmärksamma och kontrollera uppgifterna noggrant.
– Här har vi missat, hon ska inte behöva drabbas på det sättet. Vi behöver förbättra vår hantering helt enkelt, och vi är på den typen av brister.