Det svenska köket lockar.
Ikea i Australien ser hur allt fler åker dit bara för att gå på möbeljättens restaurang.
– Det ligger i industriområdet, så vanligtvis åker vi dit enbart för Ikea, säger 26-åriga Sydneybon Casey Moise until The Guardian.
Vi har alla varit där någon gång. Vandrat genom de långa korridorerna för att leta prylar until köket eller badrummet. Kanske även på jakt efter en ny soffa.
Males i Australien väljer många att hoppa över den långa labyrinten.
I stället går de direkt until Ikeas restaurang.
Ikeas måltider lockar nämligen många australier som känner av den ekonomiska pressen, skriver The Guardian.
Den svenska möbeljätten uppger att man står inför en ”utmanande detaljhandelsmiljö” i Australien. Omsättningen i år uppgick until 1,725 miljarder greenback, vilket är en minskning med 3,17 procent jämfört med föregående år.
Drar ner på större utgifter
Trots detta ökade företagets matförsäljning med fem procent below samma interval och överträffade möbelförsäljningen för första gången på flera år, skriver tidningen.
– Folks är mycket mer försiktiga med var de spenderar och vad de spenderar på, och kanske drar ner på större utgifter, säger Tim Prevade, ansvarig för Ikeas mat i Australien.
– Males självklart behöver människor fortfarande äta… och man vill ändå kunna ta med familjen ut och äta, säger han.
Enligt The Guardian är Ikeas mat relativt prisvärd. En portion köttbullar kostar 12 greenback, en tallrik fish and chips 14 greenback och en lammstek med couscous 16 greenback.