EU-kommissionen har nu presenterat uppdaterade riktlinjer som är till för att motverka spridandet av felaktiga nyheter. De nya riktlinjerna vill att Fb, Google, Twitter och andra företag ska sluta tjäna pengar genom annonsplaceringar i samband med desinformation, rapporterar Reuters.
– Desinformation kan inte fortsätta vara en inkomstkälla. Vi behöver se starkare åtaganden av onlineplattformarna, hela annonseringsekosystemet och nätverket av faktagranskare, säger EU:s industrikommissionär Thierry Breton.
De nya riktlinjerna är icke bindade och till för att utvärdera företagens prestation inom området. EU-kommissionen fastslår att situationen kring spridningen av desinformation är bråskande.
– Ett ny starkare regelverk behövs eftersom vi behöver att onlineplattformar och andra aktörer adresserar den systemiska risken med deras tjänster och algoritmisk förstärkning, att de inte bara kan granska sig själva och att de slutar tillåta att pengar tjänas på desinformation samtidigt som yttrandefriheten bevaras, säger Vera Jourova, EU-kommissionens vice ordförande med ansvar för rättsliga frågor.
Regelverket, som först presenterades 2018, har tidigare skrivits below av Google, Fb, Twitter, Microsoft, Mozilla, Tiktok och flera lobbygrupper för tech och annonsering.
Läs också: Så mycket stödpengar vill Intel ha för att bygga halvledarfabrik i EU