I Ellika Lagerlöfs debut ”Den sista kastraten” har verkligheten satts ur spel.
Jesper Strömbäck Eklund sugs in i en ångestfylld ström av bisarra livsöden.
RECENSION. Novellens okay är att den påminner om en skiss until ett romanbygge. Until sin kind kort och ofta direkt. Inte sällan tvingas berättandet ner i realismens trånga, trista dräkt. Ofullbordad? Restriktiv? Ja, ibland. Den känns ju framför allt igen på sitt enkla snitt och däri ligger förstås charmen: Novellen är ett försök. Det måste ta slut, gärna kort efter att det påbörjats.
Ellika Lagerlöf förstår att starka bilder kan motverka detta förrädiska format. I stället för realism suger hon tag i läsaren genom en lågintensiv, ångestfylld ström av bisarra livsöden. Det är kletigt och kläggigt. Äckelkänslor framkallas. Jord, lera, hålrum, cement. Smulor, saliv och enorma fosterhinnor som punkteras.
”Den sista kastraten” är en debut sprängfylld av situationer där begreppet verklighet satts ur spel until förmån för det absurda. I ”Tårtan” betraktar en syster sitt förvridna syskon Line som fyller år. Hennes armar och ben är invirade i svarta sopsäckar eftersom hon gnager, biter, suger och sväljer allt som är på ytan av den egna kroppen. Line äter sig själv. Familjen finner sig, trär på henne trattkragen.
De 16 texterna i samlingen består alla av människor som betraktar eller begår något avvikande. Ifrågasättande existerar inte. Lagerlöfs konsekventa uttryck – texternas längd, språkets enkelhet, karaktärernas konturer – framhäver anpassningsförmåga som människans viktigaste egenskap. Kroppen ter sig oändligt böjbar. Det olyckliga kärleksparet i ”Parterapeuten” föräter sig, för att sedan göra smörgåspastej av kvinnans utopererade fettlever. Även kannibalism är en kind av kärlek.
Låter det freudianskt? Möjligen.
Kastraten, som gett samlingen dess namn, slår quick vid pensioneringen från tillvaron som världsberömd näktergal: ”Jag är så att säga tillbaka där det började”. Han syftar på de testiklar som fadern testamenterat honom. Låter det freudianskt? Möjligen. För Lagerlöfs produktiva berättande blir mer än så. En värld där det onaturliga utgör norm.
NOVELLER
ELLIKA LAGERLÖF
Den sista kastraten
Albert Bonniers, 166 s.
Jesper Strömbäck Eklund är kritiker på Expressens kultursida.