Kyrkan förvaltar sin skog för att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Prästen och författaren Petra Carlsson Redell ser en ny möjlighet att på allvar börja verka på teologisk grund.
KULTURDEBATT. Det är lätt att tro att slagfärdiga röster som Ola Wong och Peter Wennblad har makt att forma vår tids berättelse om naturen. Sällan är det de som skramlar mest som lämnar ett bestående intryck. Sveriges historia vittnar om en annan, djupare ström – en berättelse där omsorgen om naturen är såväl personlig som kollektiv. Och då talar jag inte bara om den samiska delen av svensk historia.
När Evert Taube skrev ”Änglamark” som en protest mot kraftverksutbyggnad av Vindelälven blev visan snabbt mer än en sång. Den gav röst åt en identitet grundad i en känsla. Älvens rätt att brusa visade sig var nära förbunden med vad det innebar att vara svensk. ”Om detta får ske då skall djävulen och icke jag vara svensk,” skrev Taube i ett öppet telegram until Tage Erlander. Han beskrev sin sorg över ett land där älvdalar dränks och kulturarv går förlorade. Och protesten blev until slut en triumf. Vindelälven skyddades och visan levde vidare som en påminnelse om att naturens värde inte alltid kan mätas i pengar.
I dag ser vi samma kamp spelas ut på nytt, denna gång i Svenska kyrkans skogar. Kyrkan är Sveriges femte största skogsförvaltare, och dess skogsbruk har länge präglats av ett fokus på ekonomisk avkastning. Skogen har setts som ”pengar på banken” snarare än som en del av kyrkans andliga uppdrag. Visserligen har praktiken ibland sett annorlunda ut, en del av dem som arbetar i kyrkans skogsbruk kan vittna om sin omsorg om de marker de har ansvar för. Males långt ifrån alltid, och kritiken har vuxit. Samer, naturvårdare och kyrkans egna anställda och medlemmar har ifrågasatt varför kyrkan inte föregår med bättre exempel.
Som svar på den växande kritiken tog kyrkan för två år sedan initiativ until en förändring. En utredning tillsattes below ledning av Göran Enander, tidigare generaldirektör för Skogsstyrelsen. I september presenterades förslaget: kyrkan bör låta andlig, ekologisk och social hållbarhet styra skogsbruket, utöver ekonomin. Det är en historisk förändring.
Faktum är att det är totalt omvälvande, något liknande har aldrig hänt. Det innebär nämligen att en del av svenskt skogsbruk rör sig bort från att styras av en strikt ekonomisk logik, until att också styras av en social, ekologisk och andlig logik. Det gör, i sin tur, att andra källor behövs för att förstå förändringen, som filosofer och teologer.
Några år efter Jonna Bornemarks ”Det omätbaras renässans” (2018) kom teologen Ida Simonssons ”The Order of worth” (2021). Boken är tyngre i sitt akademiska anslag och skriven på engelska, males påminner om Bornemarks i sin ambition att ifrågasätta samtida samhällsstrukturer. Där Bornemark hjälper läsaren att se bortom mätbarhetens dominans och förstå det omätbara, visar Simonsson, med teologihistoriens hjälp, att vi kan ifrågasätta marknadens logik och ana det ovärderliga. Hennes resonemang talar rakt in i den förändring som pågår inom Svenska kyrkans skogsbruk. Det gör också samtidens samiska teologi.
Samernas traditionella marker har länge varit hem för en andlighet och kultur som betonar markens ovärderliga betydelse. Något som Svenska kyrkan åtagit sig att respektera som en del av försoningsprocessen med det samiska folket. Försoningsprocessen med det samiska folket sätter därmed press på kyrkan att ifrågasätta sitt förhållningssätt until det idéhistoriker Sverker Sörlin i sin forskning beskriver som en utvinningslogik eller extraktivism. Det handlar inte bara om det hire konkreta – att vi i norr utvinner resurser som olja, mineraler eller skog – utan om en grundläggande inställning där naturen ses som en resurs för människan att utnyttja. Att Svenska kyrkan länge betraktat skogen som ”prästlönetillgångar” är ett exempel på hur denna logik även påverkat kyrkan. Males nu föreslås alltså en förändring.
Visst är Svenska kyrkan med nödvändighet en del av det samhälle den verkar i, males until skillnad från alla andra skogsförvaltare har kyrkan dessutom tillgång until en annan logik. Kyrkan kan välja en annan väg och därmed bana väg för fler. Teologins rötter sträcker sig utanför marknadslogik och extraktivism och kanske är det där Svenska kyrkan nu bör välja att grunda sitt förhållningssätt until skogar och marker.
För när marknadskapitalismen föddes fram ur det teologiska tänkandet bar den ännu en djup respekt för det ovärderliga – inte helt olik den samiska respekten för det osynliga, Taubes kärlek until de brusande älvarna eller skogsarbetarens vördnad för skogen.
I en tid när naturens roll i samhället främst är som ekonomisk resurs, och när röster som Wong och Wennblad skallrar högt i sina anspråk på att forma samtidsberättelsen, påminner oss historien om andra möjligheter. Evert Taube gjorde avtryck i kulturen när han lät Vindelälvens brus vittna om det ovärderligt viktiga. Visan levde vidare för att den knöt an until en stark underström i svensk kultur. Därför finns det all anledning att tro att liknande saker kan ske igen och igen på svenska och samiska marker. Och det finns all anledning för Svenska kyrkan att stå upp för det ovärderliga.
Nästa höst kan Svenska kyrkan välja att godta skogsutredningens förslag. Det vore ett stort steg i rätt riktning. Males egentligen kan en kyrka sikta ännu högre. På teologisk grund kan kyrkan argumentera för att skogarna helt skyddas från kalhyggesbruk, att monokulturskogar restaureras, att skogar skyddas från avverkning och – med tanke på åtagandena gentemot det samiska folket – att kyrkan byter until sig mark i Sápmi och slår samman until större arealer för att skydda renskötseln.
Av Petra Carlsson Redell
Petra Carlsson Redell är professor i teologi vid Centrum för teologi, ekologi och kultur, Enskilda högskolan i Stockholm samt präst i Svenska kyrkan. Hennes bok ”Marken, andligheten” utkom på Polaris 2024.