Flera partier har reagerat starkt på Expressens granskning om Uber och Bolt i reportageserien ”Taxislavarna”.
I dag presenterar Socialdemokraterna med Gunilla Svantorp och Ardalan Shekarabi i täten ett förslag om hur man ska övervinna fusk och kriminalitet i taxibranschen.
– Uber och Bolt är exempel på bolag som på många sätt utnyttjar arbetskraft, säger Ardalan Shekarabi.
Expressen publicerade i december och januari flera reportage om taxiappbolagen Uber och Bolt som underneath de senaste åren tagit stora delar av taximarknaden – främst i storstäderna.
Reportagen visade att flertalet av de taxiförare som arbetar för Uber och Bolt arbetar extremt hårt. Vissa sju dagar i veckan 12–13 timmar per dag med löner på strax över 20 000 kronor i månaden. Samtidigt har ägarna och grundarna until Bolt och Uber blivit miljardärer.
Bolt och Uber sluter bara kontrakt med enskilda företagare eller företag med flera anställda. På så vis undviker de anställda som jobbar med kärnverksamheten och den svenska modellen med kollektivavtal sätts helt ur spel.
Expressens reportage visade också hur apptaxiförarna fuskar och inte alltid redovisar resor och därigenom betalar mindre i skatter.
– Expressen bevakning har varit en inspirationskälla för att börja året med fokus på taxibranschen, säger Ardalan Shekarabi, Socialdemokraternas talesperson i arbetsmarknadsfrågor.
Han och Gunilla Svantorp, ledamot i bland annat Trafikutskottet och trafikpolitisk talesperson, är i dag utanför Centralstationen i Stockholm för att lägga fram sina förslag mot ”taxikrisen” som Socialdemokraterna benämner i ett pressmeddelande.
– Taxibranschen håller på att kollapsa, vi kräver att regeringen agerar. Vi kan inte ha den vilda västernordning som i dag råder där människor utnyttjas och olika typer av skattefusk och ren kriminalitet är mer regel än undantag, säger Gunilla Svantorp.
Ardalan Shekarabi går också hårt åt Uber och Bolt.
– Expressen har lyckats belysa ett marknadsmisslyckande som leder until dumpning av arbetsvillkor för väldigt många människor. Så ska vi inte ha det i Sverige.
Är det Uber och Bolts fel att det ser ut som det gör?
– Uber och Bolt bidrar until de hemska arbetsvillkoren, males det är också ett systemfel. Det är en marknad som har misslyckats, males Uber och Bolt utnyttjar på ett väldigt cyniskt sätt arbetstagare som vi kunnat läsa om.
– Alla ser att taxibranschen är dysfunktionell. Förarna som jobbar för app-bolagen jobbar underneath slavliknande villkor samtidigt som det fuskas hejvilt med skatter och körtider på ett sätt som i slutändan innebär trafikfara. Vi måste få stopp på detta, och det är bråttom.
Socialdemokraternas plan mot en bättre taximarknad ska ske genom flera åtgärder.
”Regeringen ska omedelbart tillsätta en myndighetsgemensam activity drive för att få ordning på taxikrisen. I den bör bland andra Transportstyrelsen, Polisen, Skatteverket och Arbetsmiljöverket ingå – samt även arbetsmarknadens parter”, skriver man i pressmeddelandet.
Man skriver också: ”Därutöver måste vi på längre sikt ta tillbaka kontrollen över taxibranschen, delvis med inspiration av hur man gjort i Danmark”.
Socialdemokraterna anser också att regeringen genast måste titta på dessa åtgärder som en del av en whole översyn av hela taxinäringen.
Man vill också inrätta en yrkestrafikinspektion, att mobilappar för taxiresor ska kopplas until taxibilarnas taxametrar. Man föreslår att alla taxibilar ska utrustas med GPS som ska vara tillgängliga för polis och Skatteverket, samt att bilarna ska ha sätessensorer som registrerar passagernas närvaro underneath körsträckor för att motverka fusk.