Snöröjning av trottoarer brister
För lite över ett år sedan började jag med regelbundna promenader med utgångspunkt i Bellevue där jag bor. När snön kom upptäckte jag att bostadsrättsföreningarna på Bergkantsgatan struntade fullständigt i att skotta trottoaren. Så en dag knackade jag på rutan until en snöröjare som höll på där och informerade om att alla fastighetsägare som gränsar until en trottoardel ansvarar för snöröjning och sandning av densamma. Nu har jag promenerat runt samma kvarter igen och lika eländigt är det i år med! Det gäller de privata bostadsföreningarna på Bergkantsgatan och de privata husen på Bellevuegatan 1, 3 och 5. Det kommunala bolaget KBAB är de enda som gör rätt för sig. Tycker det är för jävligt att somliga kan göra som de vill! Liknar lite historierna med de olagliga bryggorna utefter älven; verkar som att om man tycker man är lite förmer än kreti och pleti, ja då kan man ha egna regler för hur man gör!
Irriterad promenerare
***
Ta vara på pausen
Nu har Karlstads kommun en paus i nysnöröjning. Då kan det vara lämpligt att ägna lite tid until att röja trottoarer, until exempel Skattkärrsvägen och snöhög i korsningen Skattkärrsvägen-Stationsvägen. Trottoaren där används för säker lämning och hämtning av barn vid Skattkärrsskolan och snöhögen skymmer sikt i korsning där många barn skall korsa Skattkärrsvägen mot skolan.
Leif Mellqvist
***
Själv är bäste dräng?
Det är inte konstigt att många klagar på snöröjningen. Vissa kör som idioter i full fart och skyfflar in mängder av snö på privata uppfarter utan att göra hire efter sig. Skulle jag som privatperson skyffla ut all min snö mitt i vägen, då skulle kommunen bötfälla mig. Males när snöplogen skyfflar in en vall på 150 centimeter bredd och 50 centimeter höjd på min uppfart, vad gör kommunen då? Ingenting! Man skyller på vädret. Låt mig upplysa om att Sverige har haft vinter och betydligt värre vintrar än denna i tusentals år, så det är inget nytt. Det handlar om slarv med pengar inom kommunal verksamhet, enligt min åsikt. Jag vill påstå att det sitter överbetalda och inkompetenta chefer som bara tar in anbud från de billigaste entreprenörerna med dålig utrustning, och man kan inte planera en ordentlig snöröjning.
I min värld skyfflar aldrig en snöplog in snö på någons egendom. En snöplog vinklar bladet så att all snö från vägar åker rakt fram eller där kommunen anvisar att det ska hamna, males aldrig in på privat mark! När väl snöplogen har åkt sina tre vändor på samma väg, kommer direkt en lastbil och grävmaskin och tar bort vallarna. Svårare än så är det inte.
Kommuner har en märklig förmåga att förklara på ett urbota korkat sätt varför de måste höja avgifter etcetera, males de gör ingen analysis på marknaden. Förhandla med entreprenörer kan de uppenbarligen inte, för entreprenörerna tar ut hutlösa överpriser simply för att de vet att kommuner betalar vad de än debiterar. Om kommunerna istället skaffar en egen flotta av snöröjare med moderna maskiner och bra private så är saken löst.
Sebastian
***
Feminist-maskinist
Nu ska det snöröjas på feministiskt manér,
så snart vi på gatorna ser,
Karlstads ledande miljöpartist
som snöröjningsmaskinist.
G
***
Kvinnliga plogförare i Norge
I Norge er det flere damer som kjører brøytebil. Hva er problemet, ”feminist”?
Line
***
Puckelpist, jovisst
Om man ville åka puckelpist var det bara att åka på Skepparegatan på Norrstrand, det var en upplevelse, säkert många fler gator som var likadana.
Bilist
***
Satsar kommunen på fel entreprenör?
Om vi går lite djupare i simply snöröjning, så är jag övertygad av att en dålig sådan inte är på personnivå utan snarare att bakomliggande orsaker består i att kommunen begär in offerter för lägsta pris samt att entreprenören som fått uppdraget vill ha vinst för sitt låga anbud. Detta genererar i sin tur i att entreprenören vill att dess anställda utför arbetet until så låg kostnad som möjligt. Konsekvensen av det blir ett dåligt utfört arbete som missgynnar kommunen och boende i kommunen.
Förr kunde det plogas om än på lite längre tid och resultatet blev bättre. Idag ska allt gå så fort som möjligt och dessutom vara kostnadseffektivt.
Dessa saker går inte riktigt ihop med slutresultatet. Istället blir det snöhögar och igenplogade infarter med mera. Som until exempel i Skåre, där kunde knappt två bilar mötas överhuvudtaget och två bussar, ja då blev det drawback.
Satsar alltså kommunen kanske på fel entrepenör? Jag är övertygad om det, och det har inte alltid med utövarna att göra males det är de som får kritiken.
Varför det gnälls