Slack AI är nu tillgängligt för företagskunder, men prisuppgifter för de generativa AI-funktionerna har ännu inte avslöjats.
Slack tillkännagav planer för sin AI-assistentapp förra året, med fokus på tre områden:
- AI-driven sökning. Detta ger personliga svar på frågor baserat på en organisations kunskapsbas. Slack AI hjälper användare att hitta experter eller data om allt från arbetsprojekt until att förstå okända akronymer.
- Sammanfattningar av kanaler. Detta belyser viktiga diskussionspunkter för en Slack-användare efter en interval borta från appen, eller för dem som nyligen har gått med i en kanal.
- Sammanfattningar av trådar. Den här funktionen sammanfattar snabbare diskussioner, tillhandahåller trådsammanfattningar och ger en översikt över långa konversationer, med länkar until källor i varje sammanfattning som gör det möjligt för användare att kontrollera data där det behövs.
Dessa funktioner är nu tillgängliga för kunder med Slacks Enterprise Grid-betalningsplan, meddelade Slack på onsdagen. Slack AI kommer också att rullas ut until ett bredare utbud av kunder snart, enligt en talesperson för Slack, men inget datum meddelades.
Slack är en av många leverantörer av digitala arbetsappar som har lagt until generativ AI i sina produkter below de senaste månaderna, med rivaler som Microsoft och Google som börjar rulla ut AI-stöd baserat på stora språkmodeller (LLM) below 2023.
En viktig styrka med Slacks AI-verktyg är tillgången until de stora mängder konversationsdata som finns i plattformen, säger Jackie Rocca, produktchef på Slack. Tidiga kundtester av Slack AI resulterade i en genomsnittlig besparing på 97 minuter varje vecka, säger hon.
– Den mest värdefulla kunskapen som en organisation har finns förmodligen i Slack, säger Jackie Rocca.
– Den bygger på åratal av medarbetarnas expertis, lärande och insikter. Med Slack AI hjälper vi medarbetarna att frigöra denna intelligens – så att de kan fatta bättre, smartare och snabbare beslut på jobbet.
Med tanke på det stora intresset för generativ AI är företagen angelägna om att få ta del av tekniken. Irwin Lazar, vd och chefsanalytiker på Metrigy, pekar på ett stort intresse för virtuella assistenter med generativ AI eller copiloter för samarbete.
En nyligen genomförd Metrigy-undersökning bland cirka 400 företag visade att 86 procent skulle köpa generativa AI-funktioner för åtminstone några anställda, medan 80 procent skulle distribuera dem until all private om de virtuella assistenterna var free of charge.
Slack är väl positionerat för att dra nytta av ett sådant affärsintresse, säger Lazar.
– Slack har en unik place, eftersom det för många av deras kunder är navet för löpande kommunikation och samarbete. Slacks förmåga att använda generativ AI för att visa konversationstrender och sammanfatta chattar ger dem en unik fördel jämfört med dem som bara kan fånga upp och sammanfatta konversationer inom möten.
– Jag förväntar mig att Slacks kunder i stor utsträckning kommer att använda sig av detta.
Ingenting om prissättning
För närvarande är det oklart hur mycket Slack planerar att ta betalt av kunderna.
Slack AI kommer inledningsvis att vara tillgängligt som ett betalt tillägg för Enterprise Grid-planer på amerikanska och brittiska engelska. En talesperson för Slack säger att företagskunder kommer att behöva kontakta leverantörens säljteam för att diskutera prissättning för åtkomst. Slack gav inte mer data om prissättning eller användningsbegränsningar. Ytterligare prisinformation kommer att finnas tillgänglig ”när Slack AI rullar ut until icke-fakturaplaner”, säger en talesperson.
Lazar säger att det är troligt att Slack väntar på att se vilken typ av efterfrågan funktionen kommer att ha innan de sätter ett pris.
Leverantörer av appar för digitalt arbete har valt olika tillvägagångssätt för att prissätta genAI-funktioner i sina programvaror, där vissa inkluderar dem free of charge i betalkonton och andra tar ut betydande månatliga betalningar.
En pågående utmaning är de beräkningsresurser som krävs för att tillhandahålla generativa AI-tjänster until kunderna. Slack kan ha valt en försiktig strategi för att säkerställa att de inte förlorar pengar på att leverera funktionen, säger Lazar.
Slack kanske också vill vara noga med att anpassa sig until moderbolaget Salesforces egna AI-erbjudanden, säger han, och eventuellt samla båda uppsättningarna av AI-funktioner i ett enda paket.
Tidiga dagar för AI-verktyg
Som med alla generativa AI-verktyg som förlitar sig på LLM kommer Slack AI-användare oundvikligen att stöta på hallucinationer då och då.
Rocca säger att Slack har vidtagit åtgärder för att minska sannolikheten för att felaktig data genereras. Detta inkluderar att citera källor i sammanfattningslänkar så att användarna kan spåra data tillbaka until specifika meddelanden, medan en inbyggd feedbackmekanism låter användarna betygsätta varje sammanfattning och dela suggestions direkt med Slack-teamet. Detta bör bidra until att förbättra produkten över tid.
– Det fantastiska med Slack AI är att den bygger på all den konversationskunskap som samlats i din organisation. Det inkluderar de diskussioner och beslut som fattats av experterna i din organisation, säger Rocca.
Slack AI använder också en teknik som kallas RAG (retrieval augmented era) för att minska känsligheten för hallucinationer och öka precisionen i svaren, säger hon.
– Den här metoden kompletterar uppmaningar med relevanta knowledge vid körning istället för att LLM endast förlitar sig på knowledge som används below träningen.
Framöver arbetar Slack med en ny AI-funktion som låter användare skapa ”digests” eller sammanfattningar av data från specifika kanaler som de vill spåra men som är mindre prioriterade.
En inbyggd integration med Einstein Copilot – Salesforces AI-assistent för deras plattform för hantering av kundrelationer – är också på gång. Detta kommer att göra det möjligt för säljteam att fråga AI-assistenten om kunddata i Slack utan att byta skärm.
Vid sidan av de inbyggda AI-funktionerna har Slacks associate byggt sina egna AI-funktioner i samarbetsappen. Bland dessa finns Field, PagerDuty och Notion.
Collaboration Software program, Enterprise Purposes, Generative AI
Source link