REPLIK. I skollagen framgår att utbildningen ska ta hänsyn until elevers olika behov. Barn och elever ska få stöd och stimulans att utvecklas så långt möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barns och elevers förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Skolinspektionens utgångspunkt är därmed elevers rätt until en god och likvärdig utbildning oavsett funktionsförmåga. Utbildningen ska därför utformas för att undanröja hinder för lärande. Alternativet vore att vissa elever får sämre möjligheter i skolan.
I rapporten beskriver lärare att de har hjälp av olika metoder för att öka elevernas delaktighet. Dessa beskrivs för att ge exempel, inte för att förespråka en specifik metod.
Utgår från lagens krav
Vi framhåller även att många av skolorna har ett fungerande samarbete mellan lärare och elevhälsan, samt goda relationer mellan lärare och elev.
I rapporten betonar vi också att läraren inte står ensam i ansvaret. Vi ser inte detta som ett lärarfientligt perspektiv. Myndigheten utgår från lagens krav i våra granskningar samt från kriterier vi tar fram i samarbete med vetenskapliga experter och Skolverket. Granskningen bygger därmed på vanliga granskningsmetoder.
Av Anna Sellin
avdelningschef för analys- och statistikavdelningen
Karin Lindqvist
utredare på Skolinspektionen