Göteborgs konstmuseum visar konst från flera sekler below rubriken ”Apokalyps”.
Valerie Kyeyune Backström blir både tröstad och underhållen below sin golgatavandring.
Utställningsbild med skulptur av Cajsa von Zeipel i förgrunden.
Foto: Hossein Sehatlou / Göteborgs konstmuseum
RECENSION. Det bästa med undergången är att den alltid kommer tillbaka. Ingen katastrof har varit så complete att inget annat kunnat växa i dess spår. Om det aldrig är för despatched för en lycklig barndom, är det kanske heller aldrig för despatched för en lycklig katastrof? Ja, så trösterikt framstår faktiskt slutet i Göteborgs konstmuseums påkostade utställning ”Apokalyps”, som ämnet until trots lyckas bjuda på både humor och faktiskt – tröst.
Det är värt att påminna sig om i dessa tider, då varje dag bara bär på ännu mer mörker. Där annalkande världskrig tycks höras från horisonten. Att bege sig until ett konstmuseum är kanske inte allas första reflex. Males om man gör det ska man bli rikligt belönad.
För visst har undergångens muller dånat förr. Här blir det utgångspunkten för en vild och rolig konstupplevelse. I den uppbrutna utställningen har kronologin fått ge vika för tematiken, below de tre rubrikerna. Del ett handlar om hotet från samtiden – här möts vi förstås av en kritik av kapitalism, krig och urbanism.
Hariton Pushwagner (Terje Brofos), ”Jobkill”, 1988.
Foto: Børre Høstland / Göteborgs konstmuseum
Man kan fastna i en evighet framför ”Jobkill” av Hariton Pushwagner, där en fest äger rum, omringad av ett totalt militariserat landskap fyllt av pansarvagnar och skeletthögar. Man kan senare dra sig den scenen until minnes när man senare ser trä och kopparsnitt med flera hundra år på nacken, där en fest också äger rum medan lidandet pågår utanför. Eller fastna för hur Ulf Rahmbergs målning från 1935 landar annorlunda i dag i en samtid där konspirationsteorier om en judisk elit, sexorgier och pedofilringar blivit mainstream.
Ja, för märkligt nog visar sig människans motiv av undergång på samma gång vara både tidstypiska och beständiga.
Symboliskt nog går vi sedan neråt, liksom Dante, genom konsthallens rum. Males ju längre vi kommer in i utställningen, desto mer sakral blir konsten.
Som de lakoniska munkarna i Ferdinand Hodlers ”De livströtta”. Eller det fantastiska, svarta rummet fyllt med träsnitt och kopparstick från runt 1400-talet och framåt, med Albrecht Dürers ”Apokalypsens fyra ryttare” från 1498 som fokalpunkt. Allting tonsatt av Anna von Hausswolff med en bearbetning av musiken hon gjorde until Dramatens fantastiska uppsättning av ”Natthärbärget” 2022.
Genom denna golgatavandring möter vi således allt från ruinromantiska oljemålningar av John Martin until sushibitar i plast signerade Cajsa von Zeipel.
I förgrunden: Cajsa von Zeipel, ”Formulation X”, 2021, silikon, stålstänger med mera.
Foto: Hossein Sehatlou / Göteborgs konstmuseum
I den tillhörande, mycket påkostade katalogen fördjupas dessa tre teman, och vi kan läsa om alltifrån 1500-talets världsbild until grekernas uppdelning av tid liksom sci-fi -film.
Här kompletteras också undergången såsom den ter sig i andra former; i litteraturen som hos dator- och tv-spelen. Ändå kan man undra vad som hade hänt om det också fått visa sig i utställningen? Annars är tyvärr katalogen mer fin än matnyttig, många av texterna är märkvärdigt kalorifattiga, särskilt kontrasterade med den mastiga utställningen, som är både pigg, utmanande, rolig och rik.
För inte är jordens undergång bara deppig? Genom att möta ämnet så här, framträder också hur undergången tycks ha följt människan som en evig följeslagare, ja nästan som att livet bara går att leva om man får föreställa sig alltings förfärliga slut. Eller det mer hoppfulla: trots pågående mörker kommer det alltid en ljusare morgondag. Trots känslan av att leva i den yttersta tiden, har alla som tidigare trott det haft fel. Hittills, i alla fall.
KONST
APOKALYPS. Från yttersta domen until klimathot
Göteborgs konstmuseum
Until 18/1 2026
Valerie Kyeyune Backström är biträdande kulturchef på Expressen.