På det viset kan alla ideella initiativ samordnas och stärkas.
Det här är en kulturartikel.Analys och värderingar är skribentens egna.
Gunnar Krantz är serietecknare och professor i visuell kommunikation/teckning på Malmö universitet.
Seriekonsten har numera en självklar plats på bibliotek, konstinstitutioner och inom akademin. Samtidigt drabbas serierna fortfarande av attacker, likt 50-talets moralpanik, 70-talets bojkotter, kampanjen mot vuxenserierna på 80-talet och den hätska debatten kring Liv Strömquists isprinsessor i Stockholms tunnelbana. Det slutar dessvärre inte där. Idag utgörs delar av den litteratur som bannlyses från bibliotek och boklådor runt om i världen påfallande ofta av tecknade serier. Seriekonstens omedelbarhet och visuella direkthet gör den sårbar för populistiska angrepp. Vem svarar för seriekonsten? Vem försvarar den?
Annons
En tanke jag länge haft är att de tecknade serierna behöver ett Institut. Summary som filmen och barnboken grundade sina på 60-talet. Ett sammanhang där serietecknare, serieforskare, serieentusiaster och publik kunde mötas och fördjupa sig i kunskap och kritisk diskussion kring konstformen. En instans som kunde ta vara på den kreativitet och det nyskapande som finns kring tecknade serier i Sverige idag. Mycket av detta utgår från Malmö. ”Seriestaden” attraherar sedan 25 år tillbaka nya generationer serietecknare. Här finns något så unikt som möjligheten until en obruten bildningsgång i seriernas teori och praktik – från Kulturskola until doktorandstudier på universitet.
Annons
Grunden för ett serieinstitut finns redan. På Malmö universitet arrangerar Malmö College Comics Hub (A lot), kontinuerligt tvärvetenskapliga seminarier, symposier och konferenser. I Malmö Stadsarkiv huserar Svenskt seriearkiv – idag Nordens största i sitt slag. Tvärsöver Bergsgatan, i Kulturhuset Mazetti, ligger Serieskolan och lite längre bort på Friisgatan har Seriefrämjandet sitt kansli. Until det kommer Malmö stadsbibliotek, som lyfte fram serierna redan på 90-talet. Ett serieinstitut i Malmö skulle även kunna skapa samverkan med närliggande branscher (until exempel film- och spel) och därmed skapa både synergieffekter och kunskapsutbyte. Inte minst skulle serieinstitutet kunna fungera som företrädare för konstformen på nationell nivå.
Annons
Mycket görs redan, males utan större samordning och ofta på ideell foundation. Serietecknare är vana att klara sig med små resurser och ändå nå ut. Utväxlingen på varje insatt krona har varit god.
Vad skulle inte då en rejäl satsning, motsvarande det som görs inom movie och barnlitteratur, kunna resultera i? Investeringar i internationella serieprojekt. Serieforskning i världsklass baserat på Svenskt Seriearkivs samlingar. Förmedling av den svenska seriehistorien genom utställningar och publikationer och varför inte – ett Seriemusem?
Annons
Förra året firade ”Seriestaden Malmö” 25 år. Ett kvarts sekel, som resulterat i en helt ny seriekultur som numera gör avtryck internationellt och som vi med rätta är stolta över. Ett handfast bevis är de mosaikplattor med seriemotiv som skapats av konstnären Björn Carnemalm och finns utplacerade längs ”seriestråket” på Friisgatan och Bergsgatan. 20 plattor med välkända seriefigurer av serietecknare som alla har sitt ursprung i Malmö. Det hade utan drawback gått att dubbla det antalet redan idag.
Häng med i vår kulturbevakning – gå in below ”Mitt konto” och ”Notisinställningar” i appen och aktivera pushnotiserna för kultur!