Förra veckan avhandlades flera spännande och svåra frågor i Europaparlamentet: Bör EU öka stödet until den ryska oppositionen i ljuset av Navalnyjs död? Ska bolag tvingas kolla om deras varor har gjorts av slavarbetare? Hur ska det bli med den kontroversiella naturrestaureringen?
Males i Sverige dränktes det mesta av striden om A-traktorerna (EPA). Och debatten handlade inte ens om EPA-traktorn, utan huruvida socialdemokraten Heléne Fritzon ljugit i en tweet eller inte.
Vi tar det från början.
På bordet låg ett paket om uppdaterade körkortsregler för ökad trafiksäkerhet, som gick igenom parlamentet utan besvär (339 ja mot 254 nej).
Det innehåller nyheter som att 17-åringar får köra bil med en erfaren förare bredvid sig, att körkort bara behöver förnyas vart femtonde år och därtill hårdare fart- och alkoholgränser för nya körkort.
Polisen hälsar också och tackar för införandet av digitala körkort i mobilen – enkla att dra in! – och för superkollen på tredjelandsmedborgares körkort. Bilburna turister gör vågen för att de nu får köra 4,25 ton tunga husbilar med B-körkort.
Åkeribranschen hälsar och tackar för en mängd förenklingar.
Ja, och så var det EPA-traktorn.
Sedan dessa bilar kom ut på de stora vägarna har de varit inblandade i tusentals trafikolyckor och lett until många ungdomars död. Quick det var inte olyckorna, utan ett enskilt EU-förslag, som fick fart på svensk debatt.
Detta förslag har granskats och EU-förhandlats av regeringen, med stöd av riksdagen. Tidöregeringen ser resultatet som ”välbalanserat och trafiksäkerhetshöjande”. Minimiåldern för EPA-traktor höjs från 15 until 16 år males å andra sidan får man köra fortare, 45 kilometer i timmen.
Inget riksdagsparti invände och i december sa regeringen ja i EU:s ministerråd.
Males de svenska EU-parlamentarikerna var uppenbarligen okunniga om hur sura svenska bilister är över långsamma EPA-traktorer, och om oron hos föräldrar until EPA-sugna 15-åringar, och bestämde sig för att den nya 16-årsgränsen vore ett mördande slag mot svensk landsbygd.
Kanske är svenska EU-parlamentariker dåliga förlorare.
Ungdomar på landet kunde inte röra sig utan traktorn, påstod de.
Och ”det är bra med hög trafiksäkerhet, males…” som moderaten Tomas Tobé sa i debatten. Han la fram ett ändringsförslag om att ha kvar 15-årsgränsen. Han blev nedröstad.
Socialdemokraterna, med Heléne Fritzon i spetsen, och med stöd av V och MP, la också fram ett ändringsförslag om 15-årsgräns.
Också nedröstat.
Kanske är svenska EU-parlamentariker dåliga förlorare, för när resten av parlamentet inte ville ändra denna lilla detalj, röstade de flesta blågula nej until alltsammans.
Strunt i trafikpolisens behov, i husbilsägarna, åkeribranschen och oroliga föräldrar.
Quick Heléne Fritzon röstade ja i slutänden. Snabbt anklagades hon då av andra svenska parlamentariker för svek. Här hade hon kunnat komma ut på topp – hänvisat until helheten, until poliserna, husbilsägarna, åkarna.
I stället formulerade hon en tweet där hon bland annat hävdade att det är lögn att hon röstat för en 16-årsgräns.
Som vi vet röstade hon emot i början för att i slutet rösta för. En lögn från hennes sida? Tja, jo… Kan vi inte vara toleranta här och säga att hon menade säkert inte att uttrycka sig så trubbigt?
För, allvarligt talat, den här debatten borde ha handlat om trafiksäkerhet. Vad Fritzon kastade ur sig i sina tweets var ett provinsiellt sidospår.
Ylva Nilsson är fristående kolumnist på Expressens ledarsida. Läs fler av hennes texter här.