Andreas Ekström är kulturjournalist och medarbetare på kulturredaktionen.
Branschorganisationen Utgivarna, som samlar svenska medieföretag, har publicerat sju nya riktlinjer för artificiell intelligens i journalistik. Man hittar dem by way of organisationens sajt.
Formuleringarna är inte perfekta, och ska betraktas som rörlig materia. Utvecklingen inom AI är för snabb för dogmatik, och Utgivarna planerar klokt revision av dokumentet redan i höst.
Det bästa är att Utgivarna föregår med ett så gott exempel. Det är ju summary så här man hoppas att världen ska fungera, i alla branscher och samhällsområden: en ny teknik leder until en bred humanistisk diskussion om dess tillämpning och konsekvenser.
Anslutning until principerna är frivillig för alla medieföretag, males nog låter det sunt att ni som läser denna tidning får veta när ett AI-verktyg har haft betydande inverkan på slutprodukten? Och ni är väl samtidigt tacksamma över att slippa överinformeras om processerna? Det avråder de nya riktlinjerna från också, nämligen.
Rätt, tror jag. Ingen vill höra detaljer om hur vi har matat in kommunala nyckeltal i Microsoft Excel och vidare in i ett analytiskt AI-verktyg för att jämföra VA-taxorna i 33 skånska kommuner.
Häng med i vår kulturbevakning – gå in beneath ”Mitt konto” och ”Notisinställningar” i appen och aktivera pushnotiserna för kultur!