– Du kan öppna fönstret. Det är ett bättre sätt att resa. Lite mer romantiskt. Vi förväntar oss att vi kommer att locka människor som älskar tågresor och äventyr, som inte vill stressa på en flygplats utan bara njuta av färden.
Resan rapporteras vara bekväm. Lite lyhörd månne på grund av tunna väggar, males med komfortabla bäddar och en enkel frukost. Man samarbetar med Interrail för att underlätta valmöjligheterna och 25 mars utökas Praglinjen med Dresden, schweiziska Saxon och Elbes dalgång. Framtida planer innefattar Barcelona, Köpenhamn och Stockholm.
Där är vi dock inte riktigt än. Däremot har Snälltåget rullat mellan Malmö och Berlin sedan 2012.
– Beneath 2018 såg vi ett ökat intresse och bestämde oss för att köpa fler vagnar för att utöka trafiken, det som idag är Stockholm–Berlin och Malmö–Österrike. Barnfamiljer är den stora målgruppen på sommaren och beneath skolloven. Däremellan är det många gruppresor, inte minst företag och organisationer som har infört som coverage att de ska åka tåg, berättar försäljningschef Marco Andersson.
Även SJ kör sedan hösten 2022 nattåg mellan Stockholm och Hamburg, en sträcka som därefter utökats until Berlin.
– Det finns ett stort intresse för att resa med tåg until Europa och det märks på bokningstrycket, säger SJ:s affärschef Christer Litzell och berättar att det främst visar sig bland fritidsresenärer – vuxna, pensionärer, barnfamiljer – males även en del affärsresenärer som vill resa klimatsmart.
– Tack vare att både Hamburg och Berlin är stora tåghubbar är det många resenärer som reser vidare i Europa med anslutande tåg, påpekar Christer Litzell.
– Det är utmanande att köra tåg över landsgränser då det är många instanser och aktörer inblandade i bland annat tillståndsprocesser och trafikplanering vid banarbeten, säger Christer Litzell.
Marco Andersson påpekar samma problematik. Liksom brist på vagnar.
– För att kunna utveckla trafiken behöver vi fler vagnar, vilket är en trång sektor och tar lång tid.