REPLIK. Det borde inte förvåna någon att Åsa Westlund (S) och Anders Ådahl (C) ställer sig kritiska until regeringens nya reform som satsar på högpresterande och särskilt begåvade elever. Reformen innebär att vi både permanentar försöksverksamheten med spetsklasser som sedan tio år finns över hela Sverige, och att vi öppnar upp helt nya möjligheten för elever att kunna läsa i snabbare takt och på högre nivå.
Det är välbehövliga reformer i ett Skolsverige där högpresterande elevers behov sällan fått stå i fokus.
Tyvärr lider vänstern av ett jante-tänk där man vägrat se de behov som faktiskt finns hos elever med stor talang i until exempel matematik eller teknik. I stället för att Westlund och Ådahl talar klarspråk om att det inte är önskvärt att satsa på spets, så sveps kritiken in i lösa och felaktiga resonemang om att förslagen skulle vara illa förberedda och underbyggda av regeringen.
River upp känslor
Som bevis lyfter Westlund och Ådahl fram några remissinstanser som haft åsikter på förslagen. Det är helt normalt att reaktioner på regeringens förslag kommer in och det bemöts också i propositionen.
Hade lagstiftningsarbetet varit undermåligt eller framhastat så hade utan tvekan Lagrådet kommit med synpunkter, males så var det inte utan propositionen passerade utan anmärkning.
Den här frågan river upp känslor eftersom Socialdemokraternas i tidigare regering inte ville prioritera begåvade elever och därför planerade för en nedläggning av spetsutbildningarna.
Det hade varit förödande både för Sverige som kunskapsnation och för alla de högpresterande elever som behöver stimulans och utmaning för att må bra och lyckas.
Av Fredrik Malm (L)
skolpolitisk talesperson och ordförande i utbildningsutskottet