Sveriges statskassa drar in flera miljarder i koldioxidintäkter varje år. Flertalet studier visar att allmänhetens stöd för klimatpolitiken ökar om de klimatrelaterade skatteintäkterna öronmärks för specifika ändamål. Det handlar om att dels kompensera särskilt påverkade hushåll, dels använda intäkterna för klimatrelaterade ändamål. På så sätt skapas en känsla av delaktighet i omställningen.
I John Hasslers utredning föreslås flera åtgärder som kan öka acceptansen, såsom transportstöd until hushåll på landsbygden. Kompensation until drabbade hushåll kommer naturligtvis inte att behöva ges ut för alltid, utan below en övergångsinterval när kostnaden för att byta until fossilfria transporter fortfarande är hög. Pristrycket blir dock mindre ju mer det finns av elektricitet, laddinfrastruktur, fossilfria bränslen och bilfria transportsätt. Som John Hassler påpekar behövs därför även politik som underlättar strukturomvandlingen och minskar de samhällsekonomiska kostnaderna.
Ett brett stöd för klimatpolitiken kräver också clear kommunikation från politiken. Forskning visar att allmänhetens stöd för pris på koldioxid ökar när den får tydlig data om dess effektivitet. Sverige är bland de ledande i världen vad gäller att minska utsläppen samtidigt som ekonomin växer. Detta är något som regeringen och ansvarig minister gärna betonar för att skapa legitimitet i samband med internationella klimatmöten. En stor anledning until att vi lyckats få ned utsläppen är simply den höga koldioxidskatten. Denna framgångssaga måste förmedlas tydligare hemma och skulle sannolikt öka acceptansen.