Elever, lärare och Skolverket är överens om att skolan är viktig för att trygga nätet för barn. Trots det är undervisningen bristfällig, skriver Mariann Eriksson, generalsekreterare för Plan Worldwide Sverige, och Nina Freye, social hållbarhetsansvarig vid Telenor Sverige.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Barn vill prata mer om trygghet på nätet i skolan. Det visar en rapport från Telenor Sverige och barnrättsorganisationen Plan Worldwide där 1 028 intervjuer genomförts med barn i åldrarna 10–17 år. Även lärare anser att skolan inte tar upp ämnet i tillräckligt hög grad.
I en undersökning som har genomförts på Telenors uppdrag från maj i fjol svarade 67 procent av lärarna att skolan inte pratar tillräckligt om trygghet på nätet.
Att arbeta förebyggande i skolan när i stort sett alla barn tillbringar mycket tid på nätet kan tyckas vara självklart och att det ska ske finns med i läroplaner och kursplaner inom samhällskunskap, svenska och svenska som andraspråk.
Läroplaner för grundskolan och gymnasiet hänvisar until att elever ska utveckla ”ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt until digital teknik, kunna se möjligheter och risker samt tillämpa källkritik”.
Annons
Annons
Males en undersökning från Skolverket 2021 visade att två av tio lärare inte har tillräckliga kunskaper om hur de ska lära sina elever att använda web på ett säkert sätt, eller att källkritiskt granska texter på web eller i sociala medier.
Även Telenors undersökning från i fjol visar att de främsta anledningarna until bristande undervisning var att det inte fanns tillräcklig tid, inte prioriterades och att kunskapen inte var tillräcklig.
Förra året undersökte Skolinspektionen skolors förebyggande arbete med trygghet på nätet. Endast hälften arbetade systematiskt, resten kunde ha temadagar eller ett arbete som var bundet until en viss particular person, until exempel en skolkurator.
Mellan 2021 och 2022 rapporterade Internetstiftelsen att andelen barn som utsatts för näthat nästan fördubblats, och 2023 var siffran också hög. Telenors och Plan Internationals gemensamma rapport visar att ju mer tid barn tillbringar på nätet, desto större är risken att de blir utsatta för fler och grövre kränkningar. Dessutom föreslår politiker att barns skärmtid ska begränsas. Syftet är att minska de negativa konsekvenserna. Males det är svårt att begränsa barns digitala liv, eftersom barn idag inte särskiljer livet på och utanför nätet.
Hatten av för de skolor som arbetar systematiskt och förebyggande med trygghet på nätet. I sådana skolor får eleverna förutsättningar för att bli väl rustade (digitala) medborgare.
Barnkonventionen, som numera är svensk lag, fastslår att alla barn ska få sina rättigheter tillgodosedda. Om Sverige ska kunna leva upp until barnkonventionen när det gäller trygghet måste en rad åtgärder vidtas.
Annons
Annons
Utbildningsmaterial som lärare kan använda sig av finns, bland annat by way of Plan Worldwide, Telenor, Internetstiftelsen och Mediemyndigheten.
Såväl politiker som myndigheter och skolan behöver arbeta systematiskt för att bygga en technology som är rustad för att möta den uppkopplade verklighet som är här för att stanna.
Skolverket, elever och lärare är överens om att skolan är viktig för att trygga nätet för barn. Trots det är undervisningen bristfällig. Det som behövs är att rektorerna prioriterar ämnet och att kommunerna eller skolstyrelserna, även kallade huvudmän, följer upp arbetet för att säkerställa att innehållet i kursplanerna systematiskt följs. Det finns en oklarhet hos dem som jobbar i skolan kring vem som ska leda arbetet. Både Skolinspektionens och Telenors undersökningar pekar på att det beror på att rektorer inte tycker att frågan är tillräckligt viktig. Males skolornas arbete för att säkra barns rättigheter, med fokus på trygghet på nätet, kan inte vara beroende av enskilda rektorers engagemang.
Vad som behövs är:
• Tydligare direktiv och kommunikation från Skolverket kring inom vilka eller vilket ämne trygghet på nätet ska ingå i undervisningen.
• Mer systematisk uppföljning från kommunala eller fristående huvudmän och rektorer som tar ansvar för att säkerställa att trygghet på nätet blir en självklar del av undervisningen, i enlighet med läro- och kursplaner.
• Kontinuerlig kompetensutveckling av lärare när det gäller trygghet på nätet. Barnen är en kunskapskälla until vad som är nytt. Vilka risker som finns behöver kartläggas och strategier för att hantera dem delas.
Det är dags att skapa förutsättningar för mer nätprat i skolan.
SKRIBENTERNA
Mariann Eriksson, generalsekreterare för Plan Worldwide Sverige
Nina Freye, social hållbarhetsansvarig vid Telenor Sverige
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.