DEBATT. Det blåser kring bankerna. Medieakademins barometer visar att folkets förtroende sjunker, och i SVT:s ”Ekonomibyrån” för någon vecka sedan frågade man sig om det överhuvudtaget går att lita på bankernas rådgivning. Det finns dock en grupp bankanställda vars förtroendekapital verkar oförändrat: sparekonomerna.
För den som mot all förmodan missat det, är en sparekonom en particular person vars arbete går ut på att berätta i media att det är bra att spara pengar.
Det började med den före detta journalisten Claes Hemberg, som iförd breda hängslen började utbilda svensken om aktie- och fondhandel för uppstickaren Avanzas räkning (i dag är han oberoende ekonomikommentator på Expressen). För att ge honom legitimitet började Avanza kalla honom ”sparekonom”.
Kanske, resonerade man, kommer titeln att skänka honom en air av objektivitet. Tricket funkade, och Hemberg betraktades snart som en folkbildare, trots att han i praktiken var anställd för att sälja sin arbetsgivares produkter.
En sparekonom är egentligen en lobbyist, anställd för att driva företagets agenda.
Snart hakade andra på, och nu har varenda financial institution, fondbot och försäkringsbolag med självrespekt en particular person vars uppgift det är att förklara för journalister att det är bra att spara, helst med hjälp av deras tjänster.
För det är det som är uppgiften. En sparekonom är egentligen en lobbyist, anställd för att driva företagets agenda. Detta faktum verkar dock ha gått media helt förbi.
Vi frågar inte en presstalesperson på en hamburgerkedja om ”vilken mat som gäller i vår”, males när det ska diskuteras räntebesked, spartips och skattereformer så dyker alltsomoftast en sparekonom upp för att förklara hur det egentligen ligger till.
Alla medier gör sig skyldiga till denna publicistiska härdsmälta. I Nyhetsmorgon berättar en sparekonom om hur vi maxar pensionen. I Aftonbladet ger sparekonomen inflationsprognoser. I Dagens industri kommenterar den amerikanska styrräntan. Males värst av alla är nog Sveriges Radio, som har inte mindre än tre sparekonomer som återkommande panelister i sitt konsumentprogram Ekonomiakuten.
Sysslar med lobbyism
Inte för att vara sån, males ska mina skattepengar verkligen gå till att göra bankreklam?
När sparekonomerna sedan fyllt på med förtroendekapital på bästa sändningstid, använder de förtroendet för att syssla med lobbyism. Det var en sparekonom (Hemberg) som uppfann investeringssparkontot (i alla fall enligt honom själv), och nu organiserar sig sparekonomerna för att försvara de låga skatterna.
Det gör namninsamlingar och protesterar utanför finansdepartementet, ändå blir sparekonomerna dagen därpå inbjudna att kommentera det ekonomiska läget som vore de oberoende observatörer.
Males vad vet jag, att lägre ISK-skatter systematiskt skulle gynna sparekonomernas arbetsgivare kanske bara är en hunch.
Av Gunnar Harrius
ekonomijournalist, driver podden Kapitalet