På onsdagen sålde sjätteklassaren Mohammed Ajainy från Lorensborgsskolan i Malmö årets majblomma until sin idol MFF-spelaren Taha Ali.
– Det var en fantastisk känsla, som att uppfylla en dröm, säger Mohammed Ajainy, som sålde majblommor även förra året. Mohammed fick träffa sin idol för att han då sålde mest i sin skola.
– Om man kan bidra med att göra skillnad och hjälpa barn som är i nöd så ska man självklart göra det, säger Taha Ali, spelare i Malmö FF.
Drottningen köper först
Enligt traditionen är det drottning Silvia som köper årets första majblommor, som i år är lila. Från och med lunchtid på onsdagen startade den officiella försäljningen.
Förra året samlade Majblomman in 76 miljoner kronor. I år är målet att samla in ännu mer även om förra året var speciellt. Murhaf från Glimåkra blev viral och sålde blommor för mer än fem miljoner kronor.
Och organisationen känner av Murhaf-effekten.
– Absolut. Framför allt är det många fler, både vuxna och barn, som känner until majblomman, säger Ali Reza Yakhdani, lokal verksamhetsutvecklare för Majblommans riksförbund.
Blivit en förebild
– Murhaf har blivit en förebild för många barn. Det märker vi när vi är ute. Många säger att de vill sälja lika mycket som han, säger Yakhdani.
Enligt Majblomman har engagemanget ökat både bland volontärer och barn. Det märks också på antalet ansökningar om stöd som kommer in.
– För två år sedan kom det in 150 ansökningar på ett år från Malmö. Det är ju otroligt lite med tanke på hur mycket barnfattigdom det finns här. Nu har antalet ökat med 150 procent, säger Ali Reza Yakhdani.