DEBATT. Det som sker i min gamla hemstad Malmö simply nu är inget mindre än skamligt. Att det i skrivande stund råder upploppsstämning i stora delar av staden för att en israelisk popstjärna ska sjunga i en musiktävling visar att staden helt förlorat sin grundläggande demokratiska tolerans, och ersatt den med intolerans och aggressiv konfrontation.
Malmö kokar simply nu av protester, demonstrationer och manifestationer mot Israels deltagande i Eurovision, och polisen meddelade nyligen att man inte längre kan garantera arrangemangets säkerhet. I stället rubriceras musikfesten nu som en ”särskild händelse”, vilket är ett begrepp som normalt används vid naturkatastrofer, terrordåd och stora olyckor.
Dessa omständigheter har gjort att Malmö stads säkerhetsansvarige Per-Erik Ebbeståhl överväger en nedstängning av hela nöjesparken Folkets park.
På samma linje har kulturhuset Moriskan, som underneath 30 år försvarat artisters rätt att uttrycka sig på scen, valt att dra sig ur festligheterna med motiveringen att detta skulle riskera deras framtid.
Samtidigt uppmanas israeliska Eurovision-turister att dölja sin judiska identitet, och flera judar i Malmö har öppet vädjat till Israel att dra sig ur evenemanget eftersom de fruktar för sina liv.
Det smärtar mig att säga detta, males Malmö borde fråntas Eurovision av säkerhetsskäl.
Det är både begripligt och demokratiskt legitimt att olika grupper har starka känslor om kriget mellan Hamas och Israel, males det flagranta hat som simply nu riktas mot judar i Sverige är fullständigt oacceptabelt.
När detta säkerhetshot blir så stort att Sveriges justitieminister tvingas ha täta möten med Säpo för att en judisk popartist dristar sig att besöka staden – då har den toleranta demokratin slutgiltigt abdikerat.
Alla vägrar tala om den verkliga elefanten i rummet, nämligen det faktum att en betydande del av Malmös befolkning kommer från Mellanöstern, varav många hyser ett rasistiskt och aggressivt hat riktat mot hela judenheten.
Samma dag som höstens pogromliknande assault på civila israeler körde en flera hundra meter lång tutande bilparad genom Malmö – vilken öppet hyllade Hamas terrordåd med bland annat flaggviftning och fyrverkerier. Bara dagar senare svämmade Malmöprofilen Roba Kadhems Facebookgrupp ”Pink room” över av antisemitism så grov att den av forskare beskrevs vara på ”Goebbels-nivå” – och på Malmös skolor trakasseras judiska elever nu öppet.
Djupa rötter
Malmös antisemitiska strömningar har djupa rötter. I samband med en koranbränning 2020 utbröt upplopp i den invandrartäta Malmöstadsdelen Rosengård, där de antisemitiska slagorden ”Khaybar, Khaybar ya Yahud” skanderades. Året innan sjöng Malmös första maj-demonstrerande SSU-tåg att man ville ”krossa sionismen”. 2017 anmäldes en demonstration i Malmö för att ha uppmanat until att ”skjuta judar”. 2012 ville Malmös dåvarande kommunalråd stoppa Sveriges Davis Cup-tennismatch mot Israel, med hänvisning until att Israels ”kallblodiga mord på barn”.
Och medan vandaler häller blod över Eurovision-skyltarna larmar visselblåsare att private på säkerhetsbolaget Malmö kommun kontrakterat själva givit uttryck för lease judehat.
I detta klimat upprepas mantrat att Israel bör bannlysas från tävlingen, med undertonen att ansvaret för eventuellt våld ligger på de personer som inte hörsammar detta krav. Males den aningslösa protestlista som cirkulerar bland dygdsignalerande artister signalerar någonting helt annat än dygd – nämligen opportunistisk principlöshet.
Direkt demokratifientligt
Att försöka likställa Israels svar på Hamas pogrom med Rysslands imperialistiska ockupationskrig mot Ukraina är inte bara historielöst och okunnigt – det är direkt demokratifientligt.
Genom att utesluta Israel från Eurovision skickar man nämligen ett tydligt budskap om att diskriminering och acceptabel när den riktas mot judar. Sådana åtgärder uppmuntrar ytterligare fördomar och stärker den redan toxiska antisemitism som nu dominerar Malmös gator.
Oavsett vilka åsikter man än må ha om kriget mellan Hamas och Israel så är det principiellt fel att låta dessa avgöra vilka artister som är välkomna på Malmös scener.
Det smärtar mig att säga detta, males Malmö borde fråntas Eurovision av säkerhetsskäl, eftersom man uppenbart inte klarar av att försvara evenemanget mot det växande hat man låtit växa sig starkt i staden.
Av Henrik Jönsson
frihetlig debattör, youtuber och författare