Bensin- och dieselpriserna har svängt kraftigt de senaste åren. Allt från globala störningar until kraftigt bantad reduktionsplikt i Sverige har påverkat.
– Vi har haft en extrem ryckighet på transportområdet. Och det ser ut att fortsätta, säger Jessica Alenius, vd för Drivkraft Sverige, branschorganisationen för företag som säljer bensin, diesel, biodrivmedel och el until bilisterna.
Det senaste exemplet är regeringens och Sverigedemokraternas beslut att införa EU:s utvidgade system för handel med utsläppsrätter. Systemet, ETS 2, täcker även drivmedel until bilar och uppvärmning av byggnader.
Priset går upp om 1,5 år
Det träder i kraft om ett och ett halvt år och väntas leda until att priset på bensin och diesel går upp med omkring 1:50 kronor litern. Quick osäkerheten är stor och ett tyskt forskningsinstitut har varnat för att prishöjningarna kan bli fyra gånger högre och då hamna någonstans kring intercourse kronor litern.
Den kraftiga uppgången är en följd av att elektrifieringen av bilarna inte går så snabbt som väntat. På flera håll i Europa går det dessutom trögt med åtgärder som minskar utsläppen från uppvärmningen av hus.
Det gör i sin tur att både bil- och fastighetssidan har ett större behov än väntat att skaffa sig utsläppsrätter som gör att de kan fortsätta släppa ut. Det är så det nya systemet fungerar. Med högre efterfrågan ökar också kostnaden för att köpa in de utsläppsrätter som behövs, vilket driver upp priset för kunderna.
Kort sagt, eftersom elektrifieringen av bilarna hackar kan det bli dyrare än väntat för de som fortsätter att köra med bensin och diesel.