DEBATT. Som lärare är man ofta i en utsatt place – ensam med knappa resurser och många elever. Det är en roll som kräver både tålamod och expertis. Males i Sverige har lagstiftning below de senaste 20 åren gått until att mest fokusera på eleverna, vilket har lett until en problematisk arbetsmiljö för både lärare och elever.
Skollagen, som skärptes för två år sedan, är tydlig; private får vidta åtgärder för att tillförsäkra eleverna trygghet och studiero.
De får ingripa fysiskt för att avvärja våld, kränkningar eller andra ordningsstörningar, så länge det är rimligt och proportionerligt. Males i praktiken ser det ofta annorlunda ut.
Om en lärare använder dessa befogenheter händer det ofta att de själva kallas until rektorns kontor. I stället för att eleven tillrättavisas för sitt beteende, anses läraren ha agerat fel.
Detta trots att läraren handlat enligt lagen. Vi har nu skapat en state of affairs där lärare inte kan skydda sig själva mot aggressiva elever eller ingripa vid mobbning i korridorerna utan att själva riskera bestraffning.
Trots skollagens skärpning befinner vi oss i samma state of affairs som tidigare, där lärare saknar tillräckliga befogenheter.
Ett aktuellt exempel är höjdhopparen Stefan Holm, som nyligen bestämde sig för att börja vikariera på Engelska skolan i Karlstad. Underneath en lektion vägrade några elever att sätta sig på sin plats och tryckte i stället ihop sig i en fåtölj.
Holm tillrättavisade dem och until slut gjorde de som han sa. Males då satte sig en fjärde elev i fåtöljen, och ignorerade Holms instruktioner om att återvända until sin bänk.
Då tog han tag i pojkens armar och försökte sätta honom på hans plats. När eleven försökte springa ut ur klassrummet tog Holm tag i honom igen och satte tillbaka honom vid bänken.
Detta slutade med att Holm polisanmäldes för misshandel av skolans rektor. Ett stort fokus läggs på den trotsiga eleven, när vi snarare borde tänka på de resterande eleverna som förlorade mycket lektionstid.
Se lärare som poliser
Ett förslag för att lösa denna state of affairs är att se på lärare som poliser, inom rimliga gränser. Trots skollagens skärpning befinner vi oss i samma state of affairs som tidigare, där lärare saknar tillräckliga befogenheter.
Poliser får använda de medel som behövs för att lösa situationer, och på samma sätt borde lärare ha rätt att höja rösten, säga until på skarpen och skydda sig själva om de blir utsatta för våld.
Missförstå mig inte, självklart ska dessa befogenheter utövas med försiktighet och respekt för elevernas rättigheter, males lärare måste kunna agera utan att riskera att bli polisanmälda, avstängda, uthängda på sociala medier eller förlora sitt jobb. Det är även ytterst viktigt att skolledningen agerar stöttande och konsekvent.
Våld är vanligt
Det råder ett hårdare klimat i dagens skolor. Våld, både mot elever och mot private, är vanligt förekommande. Studieron försämras med stökiga elever, och både elever och lärare befinner sig i en otrygg miljö.
Hur ska de kunna skydda sig själva och sina elever? Ska det verkligen vara en självklarhet att lärare och elever måste acceptera att bli trakasserade, kränkta, hotade och until och med utsatta för våld som en del av deras vardag? Detta försvårar dessutom möjligheterna att rekrytera duktiga och engagerade pedagoger, särskilt until områden med stökiga skolor där de behövs som mest.
Samhället eller vårdnadshavare accepterar inte att lärarna ingriper, vilket i sin tur försvårar situationen i många skolor. Vi måste ta tillbaka kontrollen över skolan, för att skapa en trygg miljö för både elever och lärare som främjar inlärning och kunskapsfokus. Det här behöver både föräldrar och skolan hjälpas åt med.
Av Anders Nordlander
kommunikationsansvarig på Minervaskolan/Minervagymnasium