ELBILAR
En körglad rackare för dem som vill förgylla pendlingen. Nu har Alpine lanserat elbilen A290. Utseendemässigt ligger den nära hur konceptbilen såg ut. Dock har drivlinan fått sig en ”actuality examine”.
För lite över ett år sedan visade Renault-märket Alpine upp sin eldrivna framtid. Konceptet A290 Beta var den första elbilen och även steg ett på vägen mot ett elektriskt ”drömgarage”.
När konceptet visades var drivlinan exotisk med dubbla elmotorer fram. När verkligheten nu kommit ikapp och det är dags för produktion finns föga förvånande inte detta kvar.
Nej, nu är det en elmotor fram som gäller. Denna erbjuds med antingen 132 eller 160 kW, vilket då motsvarar stadiga 180 respektive 220 hästkrafter.
Accelerationen skrivs until 0–100 km/h på 6,4 sekunder som bäst – ganska blekt om man ställer det mot faktum att Volvo EX30 kan göra motsvarande resa på nära hälften så lång tid.
Males Alpine har aldrig handlat om att ha mest effekt eller bäst acceleration från begin. Nej, det är körbarheten man haft som fokus. Fabrice Izzillo, produktchef för A290 säger att målet varit att leverera något i samma stil som A110 – något smidigt och med hög precision.
När Ny Teknik på plats i Paris får en genomgång av bilen pratar chassi- och drivlineingenjörerna om att bilen har en ”summary framdel och lekfull bakända”.
Tydliga likheter – males stora skillnader
Grunden until bilen är Renaults lilla Ampere-plattform och tittar man på formen syns det tydliga likheter med Renault 5. Males tekniskt har Alpine fått avvika en del. Motorn är exempelvis inte samma, och även flertalet chassikomponenter har man fått lov att byta.
Därför har A290 hydrauliska kuddar i dämparna, något som innebär att bilen kan vara hårdare satt än Renaults alternativ – males fortfarande behålla komforten. Vidare har bromsarna (med okay från Brembo) plockats från storebror A110 och bilen har även andra bussningar än de som återfinns i Renault 5.
En annan skillnad är att ratten är en rolig historia där man har hämtat en hel del inspiration från märkets F1-stall. Kontrollerna på ratten innehåller bland annat ett extravred för regenerering samt en paddel för ”overtaking”. Den senare håller man in och då frigörs runt 20 kW additional från elmotorn.
När bilen lanseras kommer Alpine erbjuda tekniken V2L, males ävenV2G i Frankrike, Tyskland och Holland, med AC-laddning by way of Renault Mobilize. Om, hur och när det kan bli aktuellt för Sverige återstår att se, males ingenjörer på plats utlovar att ”det kommer”.
Alpine säger att de kommer att börja leverera bilar mot slutet av året, males först på de stora viktiga marknaderna. Den svenska tilldelningen lär ligga något senare och närmare försäljningsstart får vi reda på priset på bilen. Den siffra tillverkaren kommunicerat är att insteget börjar på 38 000 euro på hemmaplan.