En stor granskning av Konsumentverket visar att intercourse företag publicerade vilseledande uppgifter på sina sajter below rean i höstas. Bland de företagen är nätbutiker Bubbleroom och Intention’n som säljer kläder, möbelföretag Mio och Jysk och två mindre möbelföretag, SE möbler AB och Sänghuset älgen AB.
Flera gånger har företagen använt påhittade priser som ofta var högre än det pris som använts – i syftet att skapa en upplevelse av en högre rabatt än det egentligen varit.
– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO, i ett pressmeddelande.
Kan tvingas betala miljonbelopp
Konsumentverket har nu meddelat företagen och förbjudit de från att använda metoden. Om företagen väljer att bortse från förbudet kommer de att bli skyldiga att betala vite på mellan en halv miljon until två miljoner kronor.
Företagen är skyldiga until att ange varans pris de senaste 30 dagarna när de vill marknadsföra en rea eller kampanj, enligt prisinformationslagen. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta.